Schuurstof verwijderen ontvetten beste snelle methode?

Vraagsteller

  • #1
Beste deskundigen,

wat ik me al een tijdje afvraag is het volgende. Je leest veel adviezen met de volgorde , ontvetten, schuren, weer ontvetten en dan afnemen met schoon water!
Dat moet toch efficienter kunnen, lijkt mij? dan héb je mooi droog geschuurd hout en dan ga je het weer nát maken!? dat lijkt me toch onlogisch.
Ok, ontvetten, schuren, afschuieren en schilderen kan, maar met een borstel krijg je nooit alle stof uit de nerven, zelf getest, eerst geborsteld , toen met vochtige spons afgenomen en ja hoor, een witte spons van verfstof.
Ontvetten na schuren prima, maar dan met een vluchtig middel als wasbenzine, is dat niet véél beter,dan de boel weer nat te maken? weer uren wachten om te drogen....
Of spiritus? of laten deze twee middelen soms een ongewenst laagje achter?
Kees, brandt los!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Voor zover ik weet is de volgorde ontvetten, schuren, stofvrij maken, gronden, licht schuren, stofvrij maken en aflakken.
Waar nodig na het gronden plamuren.
 

Vraagsteller

  • #3
Klopt, ik bedoel ook de stap ' stofvrij maken vóór het gronden ' de laatste stap voordat de kwast ter hand genomen wordt. Borstelen is niet genoeg, want de spons neemt nog veel , in mijn voorbeeld , wit af? poeder dat niet met borstelen weggaat.
Kan je dan niet het best met wasbenzine of spiritus de boel afnemen na het borstelen en vóór het schilderen, is mijn vraag.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Nee, nergens voor nodig om met wasbenzine de boel nog weer af te nemen.

Met een stofzuiger gaat stof verwijderen ook prima en met perslucht nog beter.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
De volgorde die Jan aangeeft is de reguliere. Waar u 2 x ontvetten vandaan haalt is mij niet duidelijk.
Schuren mbv een stofzuiger aan de schuurmachine is de meest efficiënte manier direct stof tijdens schuren te verwijderen. Als u daarna het oppervlak met een schildersstoffer afneemt kunt u direct gronden.
Er bestaan ook kleefdoeken die stof opnemen.

Met wasbenzine maakt u geen te schilderen oppervlakken vetvrij, dat doet u met een biologische verfreiniger. Met spiritus maakt u spiegels en ramen schoon.
 

Vraagsteller

  • #6
Duidelijk , beetje laat misschien, maar zeer bedankt voor uw aller hulp!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Beter laat dan nooit. :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu