Plint tegen onregelmatige muur plaatsen

Maggy07

  • #1
We hebben in de woonkamer 2 natuurstenen muren waar we nu wel eens een plint tegenaan willen zetten.

De stenen zijn erg onregelmatig en ook de ruimte tussen parket en muur is niet overal gelijk; tussen een paar mm en meer dan een cm breed.

Ik ga ervan uit dat elk rigide materiaal afvalt.

Maar heeft iemand een creatief idee?

Als illustratie een foto van een stukje muur en parket.

 

Poster

  • #2
Hallo

Een plakplintje over de onregelmatige kant zal nog het beste gaan, dan kan u 1 lijn aanhouden.
Een plint op de muur zal niet lukken.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Een gewone houten plint en daarna achter de plint opvullen met cement, dat past bij elkaar omdat de stenen ook gemetseld zijn.
 

Menneke

  • #4
Met de haakse slijper en een voegen schijf een sleuf maken en dan een plak plint er in en afvoegen

anders die optie met plint en cement.
 

Poster

  • #5
TS.

Als u ooit de plint wil verwijderen, zit u met cement op de muur, wel zonde, ziet er nu netjes uit, alleen een onregelmatige vloer.

Grt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Andere oplossing is met compriband achter de plint. Dat is er ook in wit.
 

Maggy07

  • #7
Bedankt voor de reacties.

De oplossing met cement erachter vond ik de beste/mooiste. Het moeten dan wel redelijk lage plinten worden, omdat een van de andere muren veel onregelmatiger is en er dan stukken steen afgehakt moeten worden.

De reactie van Poster heeft me echter aan het denken gezet: hoe gaat het eruit zien als we ooit de plinten eraf willen halen?

We weten dus nog niet wat het gaat worden, maar in ieder geval hebben we een paar alternatieven.
 

Poster

  • #8
U kunt wel met cement werken, maar plak dan eerst een tape op de muur, zodat de specie niet op de muur hecht, en dus altijd verwijderd kan worden.
Een beetje hoger tapen, ook de vloer, en later na uitharding afsnijden.

Grt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik denk dat tape in het zicht blijft en dus lelijk is.

Als je de muur niet voorstrijkt of nat maakt (zoals normaal gesproken voor de hechting) de specie er later bijna vanzelf afvalt. Je moet de plinten toch vast zetten, dus enig reparatiewerk na verwijdering is normaal. Maar waarom zou je de plinten later willen verwijderen?

Als je veel tijd hebt, kan je ook plinten op maat maken :wink:

 

Poster

  • #10
Grijs tape (ductape) zie je niet, zo blijft de muur intact en herbruikbaar

Grt.
 

Maggy07

  • #11
Bedankt voor alle tips.

We hebben besloten geen plinten te zetten, omdat een van de andere muren te onregelmatig (en te rond) is om een nette strakke plint te zetten.

Omdat de muren met kalk zijn gemetseld, gaan we proberen om de kieren tussen de vloer en de muur met een kalkmengsel op te vullen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Hou wel rekening met de werking van de houten vloer. Vooral in de breedte zet een vloer aardig uit.
 

Maggy07

  • #13
Ik neem aan dat na 10 jaar de vloer wel zo'n beetje uitgewerkt is, toch?
Maar dat is ook de reden dat ik kalk ga gebruiken en geen cement.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Nee, hout is nooit uitgewerkt. Heeft te maken met temperatuurs- en vochtigheidswisselingen.
 

Maggy07

  • #15
De houten vloer ligt tegen 2 van deze stenen muren: een breedte- en een lengtekant. Loop ik dan nog risico?

De andere 2 muren zijn gestucte muren en daar zit nog ruimte tussen de vloer en de muur; op deze muren komen wel houten plinten.
 

Poster

  • #16
Plak eerst een flinke compriband op de kopse kant van de vloer, dan kan deze altijd nog wat werken, en kunt u ook met cement voegen.

Grt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Als deze klem ligt is er zeker een risico. Rondom gewoon 1cm vrijhouden. Omdat de vloer al ligt, ga je er wel veel werk aan hebben. Doe je het niet, komt de vloer vast een keer omhoog.

Verbaasd me wel, er wordt zo vaak op gewezen, je zou verwachten dat dit inmiddels wel algemeen bekend is :shock:
 

Poster

  • #18
Klopt, Vloer mag nooit klem liggen, ruimte houden, daarom en flinke compri band aan de kopse kanten daartegen voegen, kan de vloer altijd uitzetten tegen het band aan, en is toch netjes afgewerkt langs de kant.

Maar de vloer ligt er al een tijdje, en is niet omhoog gekomen, dus heeft al ruimte, muur is ook niet vlak

Ik zou hem eerst in een rechte lijn zagen, staat wat netter.
Maar dat is aan TS.

Grt.
 

Maggy07

  • #19
@IJkenhoutz: de vloer ligt zeker niet klem: er is overal ruimte overgelaten.

@Poster: om die vloer nu nog recht te zagen, lijkt me ondoenlijk. We hebben indertijd geprobeerd hem overal zo dicht mogelijk bij de muur te leggen omdat anders de te overbruggen afstand voor de plint nog groter zou worden.
Ach, deze huizen zijn niet gebouwd met het idee er ooit plinten aan te brengen, dus we maken er het beste van.
We gaan zeker met het compriband aan de slag.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #20
Maggy07 schreef:
De houten vloer ligt tegen 2 van deze stenen muren: een breedte- en een lengtekant.
Je spreekt jezelf nu tegen. Ach, je komt er verder wel uit. Succes met de klus!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu