Zelfregelende pomp voor verhogen druk drinkwater

Vanleeuwen

  • #1
Hallo,

Ik wil de druk in de waterleiding verhogen in onze vrijstaande woning. De druk is nu ca 2 bar en ik heb eigenlijk te weinig debiet als veel water wordt gebruikt.

De leidingen liggen in het beton gegoten en zijn naar mijn mening wat te klein gekozen maar daar kan ik niet zo veel meer aan doen.

Nu kan ik een hydrofoorpomp kopen en samen met een expansievat wordt dan de druk geregeld tussen twee schakelpunten. Aan/uit regeling dus.

Nu weet ik niet of je daar iets van gaat merken (wisselend debiet als de pomp schakelt).

Mijn idee is nu om in plaats daarvan een zelfsturende pomp te gebruiken die regelt op constante druk (alpha2 van grundfos bijvoorbeeld). Maar gaat dat werken? Eventueel met een klein expansievaatje.

Mijn gedachte is dat de pomp een bepaalde druk maakt (welke precies maakt niet uit, maar ongeveer 1 bar meer dan wat er geleverd wordt), en uitschakelt als die bereikt is. Bij gebruik van drinkwater daalt de druk en zal de pomp gaan bijregelen door op te toeren.

Ik hoop dan dat de pomp niet draait en dus (bijna) geen stroom gebruikt als er geen water wordt gebruikt. Maar is dat ook zo?

Zou dit werken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe dik is de leiding direct voor en achter de watermeter ?
 

Vanleeuwen

  • #3
Er komt een 1" thyleen leiding binnen uit de vloer. Dan een haakse bocht die verjongt naar 3/4". Meteen daarna de afsluiters rond de meter, die zijn ook 3/4", en daarna via een kort stukje 22mm koper naar de 25mm Pex hoofdleiding. Daarna vrij snel naar 16 richting gebruikers.

Denk je dat daar een probleem zit?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu