Acryl vrijstaand bad, wat is de beste kwaliteit?

Jessy27

  • #1
Hallo,

Ik wil een vrijstaand (Acryl) bad gaan kopen maar het duizelt me van de adviezen wat betreft verschil in kwaliteit.

Op de ene site staat dit: De meeste ligbaden op de markt zijn vervaardigd uit acryl. Er zijn weinig leveranciers van acryl; zorg ervoor dat het acryl van Lucite komt, anders is de kans zeer aanwezig dat u met slechte kwaliteit te maken heeft. Het acryl dient gegoten te zijn en niet gewalst.
Ook is de dikte van het acryl belangrijk. Bij voorkeur is het acryl minimaal 6 mm dik. Let op! Er worden in de markt veel baden aangeboden van te dun acryl, wat helaas snel kan leiden tot beschadigingen en verkleuring van het bad oppervlakte.De prijs van een ligbad wordt bepaald door de dikte en kwaliteit van het acryl, de polyester versteviging en de badvorm.


En op andere sites staat bijv. dit:Het bad is gemaakt van 2 lagen acryl (4-6mm per laag) met daar tussen een laagje
glasvezel hars ( 6-8mm)


Wat is nu beter, met of zonder een binnenlaag van glasvezel hars?
 

Klussert2015

  • #2
De meeste baden zijn van acryl, er zijn naast acryl bijv. ook quaryl baden. Quaryl is acryl vermengt met kwarts waardoor dit gegoten kan worden en strakkere vormen kunnen worden gerealiseerd. Quaryl is kras en slagvast.

Acryl wordt dmv verhitting vervaardig uit een plaat, dmv een vacuum wordt dit in een mal gezogen en bij de juiste tempratuur uit de mail verwijderd en versterkt met hout en glasvezel.

De kwaliteit heeft dus wel met de dikte te maken, als je bijvoorbeeld een goedkoop bouwmarkt bad tegen het licht houdt kun je er bij wijze van bijna doorheen kijken. Daarnaast is de versteviging van randen en bodem van belang en ook weer hoe dit is verwerkt. Vaak wordt dit met hout gedaan waar weer glasvezel overheen gaat maar er zijn ook fabrikanten die staal gebruiken ter versteviging ipv hout.

Volgens mij heb jij je tekst over lucite van een site genaamd dutchwaters. In mijn ogen is dit grote onzin wat hun vermelden.

nNaast de genoemde materialen zijn er natuurlijk nog andere materialen, waar baden van kunnen zijn gemaakt, zoals keramiek, staal en mineralen etc.

Elk materiaal heeft voor en nadelen zo is staal in het begin wat kouder en zul je het wat heter moeten vullen, daarin tegen is het wel minder kras en chemicalien gevoelig etc.

Ik hoop dat je nu iets meer informatie hebt en vaak is het wel zo dat een gerenomeerde leverancier zich niet kan en wil veroorloven om een kwalitatief slecht product te leveren.

Succes met je keuze
 

Jessy27

  • #3
Beste Klussert,

Ten eerste hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb gezocht naar die quaryl baden maar ik denk dat die buiten mijn budget (1.000,-) vallen. Ik kan ook niet vinden hoe zwaar deze baden zijn aangezien we een houten vloer hebben. Ik heb die informatie idd van Dutchwaters. Kun jij iets zinnigs zeggen over deze twee baden?

Het voordeel is ook dat je voor deze baden niet de grond in hoeft. Ik hoor het graag van je!
 

Klussert2015

  • #4
Hoi

Het is lastig om er iets over te zeggen dan zou ik de baden moeten zien. Je kan zelf evt naar de afwerking van de vezels en de versteviging in de randen en de bodem kijken.

Wat ik je wel kan zeggen is dat 1000 euro voor een vrijstaand bad heel weinig is. Het is dan ook voor 99% zeker dat dit bad uit China komt, maar daar hoeft opzich niets mis mee te zijn je hebt tegenwoordig ook vrij moderne fabrieken in China, uiteraard ook nog de bouwvallen.

Lucite acryl schijnt al 75 jaar te bestaan, maar als het dan zo goed is en niet duur, waarom is het dan zo onbekend?

Ik kan je dus zo niet echt verder helpen met de kwaliteit van het bad zelf, dit zul je ter plekke moeten beoordelen.

Succes
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
@ Jessy27,

Links verwijderd.
Op klusidee worden geen producten vergeleken en aan of afgeraden, zie de forumregels.
 

Jessy27

  • #6
Excuses Jan!
 

Bowls

  • #7
Jessy27 schreef:
Ik kan ook niet vinden hoe zwaar deze baden zijn aangezien we een houten vloer hebben.
Ik denk dat het meeste gewicht uiteindelijk zit in het water dat in het bad gaat......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu