1 fase wcd op 3fase?

Inhico

  • #1
Mijn huis uit 1940 heeft een deels wat verouderde electra-bedrading. Dit vervang ik stukje bij beetje, parallel met andere klussen. Ik wil alle buiten-electra op een eigen groep plaatsen. Tijdens een recente verbouwing heb ik alvast een kabel van meterkast naar buiten gelegd, maar nog niet aangesloten. Het is een 5x4mm2 kabel. Het idee was dat, mocht ik het ooit willen, ik in mijn schuur een krachtstroom-aansluiting kan maken. Voorlopig heb ik daarvoor geen reden aangezien ik geen apparatuur heb die dat nodig heeft. Ik heb wel een 3x25A aansluiting.

De schuur staat op ca 10m van huis. Tussen schuur en huis wil ik enkele contactdozen en lichtpunten plaatsen. Ik neem aan dat dat geen probleem is zolang ik alleen 1 fase aansluit.
Vraag is: mocht ik later alsnog krachtstroom in de schuur willen, kan ik dan die contactdozen nog handhaven? Dus in feite 1 fase "aftappen" van de 3-fasen-leiding.
Dit: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/van-drie-fasen-naar-1-fase-gebruik.77544/ suggereert dat het niet mag, maar ik weet niet zeker of dit ook mijn situatie dekt.

ALvast dank voor uw reactie.

Peter
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je link werkt niet. Hij moet eindigen op .html dan werkt ie wel.

Inderdaad, ook in jouw situatie mag dat niet. Je kunt óf de krachtstroom aanleggen óf een normale groep, met een enkelvoudige zekering 16A in de zekeringkast en een (of meer) 'gewone' wandcontactdoos(dozen) in de schuur.

Daarbij mag je drie draden van de bestaande kabel gebruiken voor fase, nul en aarde (aarde eventueel de mantel van de kabel). De andere twee draden moeten dan onaangesloten blijven.

Wil je later de situatie weer terugbrengen naar driefasig, dan kan dat, maar dan ben je de enkelvoudige groep kwijt.

Het handigst (en goedkoopst) is dan ook een kabel bij te trekken voor de normale wandcontactdozen, die op een nieuwe groep van 16 A aan te sluiten. Dan blijft de 3-fase voorziening zoals ie is. :wink:

Het heeft overigens geen enkel nut hiervoor zo'n dikke kabel te gebruiken, want je kunt hem toch niet hoger afzekeren dan 16 A als je een hoofdzekering van 25 A hebt. Gebruik voor 3-fase gewoon een grondkabel 4 x 2,5 mm² (+ staalmantel) en voor normale wandcontactdozen een grondkabel 2 x 2,5 mm² (+ staalmantel).

Dat er nu een kabel ligt met 5 aders geeft me de indruk dat dat een VMVK kabel is. Die mag niet (los, zonder extra stootbescherming) gebruikt worden om door de tuin heen te leiden, daarvoor is grondkabel nodig.
 

Inhico

  • #3
Link aangepast.

Dank voor je reactie, duidelijk zo.
Aangezien ik niet voorzie dat ik ooit die krachtstroom nodig zal hebben, ga ik maar voor een 1-fase aansluiting. Mocht het ooit anders worden dan pas ik de zaken wel weer aan.

Alles is al weer dicht, dus bijtrekken van een nieuwe kabel is lastig, maar ik heb ook enkele loze buizen aangebracht, dus kan ik die wellicht gebruiken (moet ik wel weer graven). Zal denk ik lastig worden met kabel. Met installatiedraad zou het wel moeten kunnen.

Die 5x4mm2 ligt er al, en het is inderdaad een kabel zonder mantel. Hij komt grotendeels bovengronds tegen een muur aan en het ondergrondse deel zit in een buis.

De dikte van de kabel is wat ondoordacht, maar omdat het een reststuk was kom ik het voor bijna niks krijgen. En in het achterhoofd speelde mee dat ik 'm ooit ook wil gebruiken om ca 100-150 verderop een grondwaterpomp te voeden. Maar ik heb daarbij eerlijk gezegd niet nagedacht over de vereiste diameter. En ook niet over de consequentie van dan geen krachtstroom.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Inhico schreef:
Met installatiedraad zou het wel moeten kunnen.
En dat mag nu net weer niet! Buiten en onder de grond mag je geen gebruik maken van installatiedraad in buis, uitsluitend van VMVK en aanverwante (waterdichte) kabels.

Heb je dus buizen gelegd waar de kabel slechts met moeite doorheen kunnen, dan zijn dat voor dit doel wel erg dunne exemplaren. Dan vraag ik me ook af in wat voor buis die 5 x 4 mm² kabel ligt. De buis moet namelijk behoorlijk bestendig zijn tegen het geweld van een schep.

Bij mantelkabel lijkt dat ook zwak, maar daar is het voordeel dat altijd eerst de mantel geraakt wordt: indien je daardoorheen schept/steekt, maak je meteen een aardsluiting en gaat de aardleksdchakelaar en/of zekering eruit.

Ik zou minstens 32 mm rioolafvoerbuis als bescherming gebruiken... Heb ik zelf ook om de kabel door mijn tuin zitten, alhoewel dat een grondkabel is (dus met mantel). Het maakt het gewoon makkelijker een nieuwe kabel te trekken indien dat ooit nodig zou zijn en is extra bescherming.

Maar VD-draden in buis door de grond of langs de muur mag dus niet, al gebruik je nog zo'n stevige buis.
 

Inhico

  • #5
Opnieuw dank!
ik ga nu gewoon de 5x4mm2 gebruiken; die ligt er al. En die zit (althans buiten) in een dikwandige 40mm pvc-buis.
Als ik over 1 à 2 jaar onze keuken ga aanpakken dan ligt de vloer weer open en kan ik een nieuwe kabel trekken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu