Bij vervangen radiatorkraan ook de koppelingen vervangen?

Frank60

  • #1
Ik ga mijn oude radiatorkranen (1992) door nieuwe vervangen.

Kan ik op de 15mm aanvoerbuis de oude knelring en moer laten zitten?

Kan ik op de radiator het oude knelstuk laten zitten?

Moet er nog kraanvet tussen o.i.d?

Zie foto oud en nieuw:



 

InstallateurRdam

  • #2
Je kan alles wel laten zitten maar waarom zou je dat willen?
En dat staartstuk in je radiator gaat geheid lekken als je die laat zitten het is namelijk met teflon tape verpakt wat je niet mag terugdraaien.
Staartstuk verpakken met loctite of hennep kolmat.

Gr robin
 

Frank60

  • #3
Hallo Robin,

Je bedoelt dat het staartstuk bij het losdraaien gaat meedraaien? Lijkt me een goed argument.
Ik heb Loctite "draad".

Maar hoe zit het met die 15mm knelring?
Die zit toch muurvast en heeft een "indruk" op de 15mm aanvoerbuis gemaakt?
Als ik die inzaag en openbreek, dan is er voor de nieuwe knelring toch geen mooi glad oppervlak meer om goed te kunnen afklemmen?
 

InstallateurRdam

  • #4
Als je hem met een babyzaag voorzichtig schuin doorzaagt zal je nauwelijks zaagsporen tegenkomen.
Maar die koppeling zou je kunnen laten zitten als je het staartstuk maar vernieuwd!
Heb je een radiatorsleutel? Een imbus zal immers niet passen.
Staat in de "sticky" uitleg over verpakken van koppelingen mocht je het nodig hebben.
Groetjes Robin
 

Frank60

  • #5
Oh, dus een 13mm inbus past niet?
Ik ga eens bij Sticky kijken.

Bedankt, ik heb heel veel aan dit forum, ik heb erg veel geleerd hier!
 

InstallateurRdam

  • #6
Ja 13mm is voor 1\2 op een standaard inbus set zit die niet vandaar.
Mooi dat je wat geleerd hebt!!
Het fijne is dat er voor elk vakgebied meerdere deskundigen zijn waardoor er een hoop opgelost kan worden!
S6 met vervangen en laat even weten als je klaar bent!

Mvg Robin
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #7
Knelset laten zitten is dus een heel slecht advies, deze sowieso vervangen.
De kosten zijn het niet en heb al meermaals meegemaakt dat dit fout gaat.
 

Frank60

  • #8
Robin,

Welke "sticky" uitleg over verpakken van koppelingen bedoel je, ik kan de juiste sticky niet vinden. Heb je een link?

Dat staartstuk ga ik in ieder geval vervangen.
Wat zijn die radiatorsleutels duur zeg! Die kosten vaak meer dan ik voor de kranen betaald heb. Dan gebruik ik wel de kop van een bout, die past precies.
Of is dit wat ik nodig heb?:


Ik heb inmiddels een hoop geleerd van deze discussie:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/hergebruik-leidingen-en-knelkoppelingen.5092/

Daaruit concludeer ik dat ik als amateur zekerheidshalve een beetje fitterskit op de verbindingen kan smeren.

Of ik de knelring vervang weet ik nog niet. Liever niet, maar de nieuwe kraan heeft heeft een knelring met aanslag. Pas als ik ze los haal kan ik goed zien hoe de oude situatie is, of kan iemand dat aan de hand van de foto zeggen?



 

InstallateurRdam

  • #9
Dat is de goede sleutel ja.
En hier de link.
Gr
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #10
Ben het met neesje eens. Knel setje zeker vervangen. Deze zijn vaak merk afhankelijk, en inderdaad kosten ze geen drol. Als je geen juiste kan vinden, dan kan je beter nog een puntstuk 1/2x15 gebruiken, als een oud knelsetje.
Groeten b
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #11
Frank60 schreef:
Daaruit concludeer ik dat ik als amateur zekerheidshalve een beetje fitterskit op de verbindingen kan smeren. ]
Je schreef eerder dat je locatie draad had, daar doe je dus geen fitterskit meer over.
Groeten b
 

Frank60

  • #12
Hallo Boudewijn,

Op de foto kun je de moer zien die de knelring onderin vastzet.
Dus die heb ik al, dus kosten zijn geen issue.

Het staartstuk dat in de radiator gaat zal ik met Loctite draad vast zetten.

De fitterskit is voor tussen dat kneldeel op het staartstuk dat tegen de de kraan komt, en rondom de knelring.
 

Frank60

  • #13
Vandaag heb ik de 5 radiatorkranen vervangen.

De oude kranen knelden met een kunststof ring op de aanvoerleiding, dus gelukkig hoefde ik die niet stuk te zagen, ze gingen gemakkelijk los.

De oude staartstukken heb ik verwijderd en de nieuwe met loctite draad vastgezet. Daar heb ik trouwens geen radiatorsleutel voor gebruikt, maar een bout waar een kop van 13mm op zat.

Waar metaal op metaal kwam heb ik voor de zekerheid een pietsie fitterskit gesmeerd.

Nadat ik de boel op druk heb gebracht, hoefde ik maar één knelstuk een slag na te draaien omdat hij een druppeltje lekte, de rest zat in één keer goed.
Morgen kijken of dat nog steeds zo is.

Allen bedankt voor de uitstekende adviezen, nu kan ik op de eerstvolgende koude dag met deze nieuwe begrensbare radiatorkranen de installatie waterzijdig inregelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu