Verschil tussen warm en koud water hoeveelheid

Helpmnkoelkastisstuk

  • #21
Het lijkt me inderdaad logisch dat die doorstroombegrenzer een weerstand geeft die afhankelijk is van de doorstroom zelf. Maar bij drukverhoging zal ik toch heus wel meer dan de huidige geringe hoeveelheid water kunnen verwarmen? Want verklaar dan eens dat als ik hem nu op hoge temperatuur zet dat de tapdrempel soms zelfs niet eens gehaald wordt op het moment dat de thermostaatkraan de warmwaterleiding een beetje knijpt. Als je het zo ziet dan denk ik dat het ding dus echt wel geschikt moet zijn voor een waterdruk die flink hoger is zodat de tapdrempel ook makkelijk gehaald kan worden. Mijn druk is nu echt laag op de bovenverdieping. Ik denk dus dat een hydrofoor best wel behoorlijk kan helpen? (Uiteraard niet zo veel als bij een grotere geiser.)

Over die laaglastinstelling: goed punt maar de brander regelt volgens mij wel genoeg terug in dit geval, omdat op moment van doven de vlam nog lang niet op zijn zachtst brandt. Wat je zegt zou nog wel kunnen als de brander om wat voor reden dan ook niet terugregelt terwijl hij dat wel zou moeten, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dat zou dan eigenlijk een defect zijn.

Als ik hem op lage temperatuur zet dan heeft hij alleen een heel laag vlammetje waarmee een waterstraaltje van 2,5 l/m slechts lauw wordt. Ik denk dus dat hij al best op een lage last ingesteld staat (maar ik zal het voor de zekerheid vragen de volgende keer als er een monteur langskomt).

Bedankt tot zover weer, Ik leer een hoop zo!

Mod! Die quotes weghalen maakt het allemaal veel onduidelijker!! ;-)
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #22
Met alle respect, er is echt niemand die een hydrofoor gaat koppelen aan een cw2 geisertje. Bovendien was er in de oude situatie met boiler toch wel voldoende druk, dus aan de leidingen zal het niet liggen. Alles wijst erop dat de geiser de beperkende factor is en dat is een producteigenschap.5,5, liter van 60 graden is echt geen forse straal.

Verder regelt de brander dus niet genoeg terug. De geiser slaat al af, terwijl je aangeeft dat deze nog veel zachter zou moeten kunnen branden. Dit uitschakelen gebeurt dus omdat het toestel te heet wordt. Oftewel aflaten stellen op laaglast is de oplossing.

Zo nu is alles wel gezegd dacht ik zo.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #23
Met dat 'de vlam nog lang niet op zijn zachtst brandt' bedoel ik dat bij een lagere temperatuurinstelling hij wél zachter kan branden (kan ik direct observeren). Hij heeft de hogere vlam dus wel degelijk nodig en raakt niet oververhit (anders zou hij wel terugschakelen tenzij hij dat om een andere reden niet doet). Dus de thermostaatkraan is de boosdoender denk ik. Maar goed, laten we het daar dus maar niet meer over hebben.

Waar ik het wel graag nog over wil hebben is hoe ik dan wel meer (en minder) douchewater kan krijgen. Als een hydrofoor bij deze geiser belachelijk is dan zal ik die gedachte wel loslaten. ;) Dus dan moet ik die geiser maar wegdoen...

Zo'n Intergas Kombi Kompakt HRE lijkt me wel wat eigenlijk: hogere capaciteit, klein formaat (nog minder hoog dan de Nefit), tapdrempel van maar 2 liter... Ik zal even kijken of hij past qua aansluitingen e.d. Is de Kombi Kompakt HREco trouwens nog de meerprijs waard? Ik zie een rendement van boven de 100% daarbij. Hoe kan dat eigenlijk?

De installatiehandleidingen van Intergas ziet er trouwens wel netjes uit... bij de Nefit geiser is het echt allemaal heel summier.
Hier staat hij voor de HREco: https://www.intergas-verwarming.nl/...tievoorschrift-Kombi-Kompakt-HRE-88557803.pdf
Ik lees inderdaad hierin dat je deze ook kunt gebruiken voor alleen tapwater. Ik hoef trouwens toch geen afvoer te plaatsen dan toch? En zijn er nog andere typen of merken waar ik naar kan kijken? Hoe kun je dat makkelijk zien zonder eerst helemaal de installatiehandleiding door te moeten spitten?

Interessant is trouwens nog op pagina 17 de grafiek met het maximum debiet afgezet tegen de druk. Duidelijk is dat de doorstroombegrenzer dus afhankelijk is van de waterdruk. (Bij de Nefit zal het er ook ongeveer zo uitzien alleen zal het wat lager liggen. Een hydrofoor zal dus misschien wel een klein beetje helpen, want ik vermoed dat ik nog in het sterk stijgende eerste gedeelte van de grafiek zal zitten met mijn geiser. Maar dus niet waard om te doen met een CW ketel.)

Dus misschien ga ik wel even doorsparen. Is het een beetje te doen om een geiser te verkopen? Of heeft iemand hier interesse? ;)
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #24
Je begrijpt het niet. De geiser kan uitschakelen om twee redenen 1. omdat de tapdrempel niet gehaald wordt 2. omdat de temperatuur te hoog oploopt in het toestel.

Wat er nu gebeurt is dat de brander niet ver genoeg terug moduleert bij een waterstroom die in de buurt van de tapdrempel komt. Het toestel wordt dan te heet en schakelt af. Dit komt omdat de branderdruk in laaglast dan te hoog staat afgesteld.

Dat de brander bij een lagere temperatuur wel verder terug moduleert doet daar niets aan af. Dat komt omdat de branderhoogte niet onafhankelijk wordt geregeld van de temperatuur en/of de waterstroom door het toestel. De branderhoogte wordt bepaald door een vast verband tussen de waterstroom en de ingestelde temperatuur. De branderhoogte is dus niet afhankelijk van de in het toestel gemeten temperatuur.

Deze regeling gaat nu waarschijnlijk niet helemaal goed omdat de laagste stand van de brander niet goed staat afgesteld. Toestel wordt daardoor te heet en gaat uit.

Ook een combitoestel heeft niet het comfort van je oude boiler. Wees je daar van bewust. Misschien kun je beter weer een boiler aanschaffen.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #25
Dankjewel, ik snap het nu helemaal. Ik dacht dat de temperatuurregeling een soort thermostaat was, dus dat hij naar de watertemperatuur kijkt om te bepalen of het warm genoeg is (en misschien voor de zekerheid ook nog naar de toesteltemperatuur). Maar hij bepaalt het dus gewoon op basis van de doorstroomsnelheid en die draaiknop. Het voordeel hiervan zou wel weer zijn dat ik in de winter minder last heb van oververhitting want dan is het water kouder dus koelt hij beter.

Ik zal dan zeker kijken of ik hem misschien op laaglast kan laten zetten. Maar stel dat dat ook zonder resultaat is, kan iemand nog iets zeggen over het gebruik van een combiketel als geiser? (In mijn vorige bericht staan nog allerlei onbeantwoorde vragen.) Bedankt!
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #26
Even een update voor het geval er nog iemand meeleest.
De geiser is op laaglast gezet, maar het probleem blijft. Het ligt dus niet aan oververhitting, maar aan de hoge tapdrempel.

Verder zit er volgens mij geen doorstroombegrenzer in het toestel, want in de handleiding staat:

"Wanneer u een temperatuur kiest die hoger is dan die mogelijk is met het vermogen van de geiser, dan kan de gekozen temperatuur niet bereikt worden: In dat geval dient u het uitstroomdebiet te verminderen door de warmwaterkraan niet maximaal open te zetten."

Dat ik minder warm water dan koud water krijg overal zal dus wel aan de leidingen en de warmtewisselaar moeten liggen.

Ik ga eerst maar eens kijken of ik de waterdruk kan verhogen (dat wil ik toch als ik later een combiketel zou plaatsen).
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #27
Is je koudwaterdruk ook te laag dan?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #28
Kansloze discussie dit. Er zit echt een doorstroombegrenzer in dit toestel.

Ook is het normaal dat de hoeveelheid warm water aanmerkelijk lager is dan de hoeveelheid koud water. Verder duidt alles erop dat het toestel gewoon goed functioneert en er enkel wat producteigenschappen opspelen die TS niet kan/wil accepteren.

Wees verstandig en koop een boiler, dan kun je precies zoveel warm water tappen als je wilt.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #29
Idd, ongeacht wat voor geiser/ combi ketel je ook aanschaft. Er zal ALTIJD een drk verschil zijn tussen koud en warmwater.
Alleen bij een boiler hoeft dat niet zo te zijn.

Vind je de ww druk nu te laag??? Koop een toestel met een hoger vermogen.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #30
Ik weet niet wat dat zinnetje in de handleiding dan betekent als er geen doorstroombegrenzer in zit. Ik heb trouwens de handleiding verder bekeken, en ook in de schematische weergave van het apparaat is geen vermelding te vinden van een doostroombegrenzer. En de druk is inderdaad laag, dus ervoor zorgen dat er wat meer druk komt zal naar ik meen sowieso een verbetering zijn.

Uiteraard is het natuurlijk gissen of het probleem er echt een stuk minder van wordt, aangezien het van zoveel factoren afhangt. Ik denk dus dat ik een drukverhoger toch maar ga proberen.

Een boiler wil ik echt niet meer: dat je water op kan gaan vind ik nog vervelender dan mijn huidige problemen.

Bedankt en wordt vervolgd!
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #31
Er hoeft in je toestel ook geen doorstroom begrenzer te zitten. In veel toestellen zit deze niet.

Het waterblok begrenst je water druk
De wisselaar begrenst je water druk
Dan nog het nodige aansluitmateriaal wat ook enigzins begrenst.

Als het toestel een bepaald vermogen kan leveren, is dat altijd bij een bepaalde uitgaande warmwaterdruk (L/min) en een temperatuur van meestal 60graden.

Dus wil je meer warmwater druk, neem een toestel met MEER VERMOGEN.

Mijn eigen ketel heeft ook GEEN doorstroom begrenzer. Ik heb 10L/min heet water. Mijn koudwater is 18L/min. Rara politie pet hoe zou dat nou komen.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #32
Ten alle tijden zit er een constructie in je toestel
die de waterhoeveelheid remt tot de juiste hoeveelheid wat
bij het vermogen hoort.
Je hebt ze in meerdere vormen, voor de meeste is een begrenzer
een propje in een stukje leiding, wat te demonteren is,
maar er zijn er ook die hebben een instelbare regelventiel,
of zelfs een gegoten vernauwing in het waterhuis...

Bij een geiser is het bijna altijd geregeld met een regelventiel
echter herkennen de meeste mensen hem niet, want het is altijd
de temperatuur kiesknop, zet je hem kouder, dan gaat het
water door je wisselaar sneller stromen, is dus minder tijd
om warmte op te nemen, is kouder water...maar wel meer
water.

Dus @Helpmnkoelkastisstuk:
succes met je drukverhoger...is zonde van je geld, maar
je mag het proberen :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu