Zware lamp aan centraaldoos ophangen

Dennoos

  • #1
Hoi,

Ik heb een hele zware hanglamp van zo'n 15 kg die ik aan de centraaldoos aan het plafond op wil hangen. Lamp heeft een haak.

Ik heb geen deksel met haak op de doos en ik denk dat deze lamp toch te zwaar zou zijn daarvoor.

Kan ik een flinke schroef of keilbout boren in de doos zelf denken jullie?
Dus midden in de doos zeg maar?

Plafond is van beton.

Andere ideeen?

Dank!
 

Poster

  • #2
Hallo

Ik heb dat opgelost door een 3 mm plaatje i.p.v. de plastic deksel, op de vier hoeken vast te schroeven, en in het midden een 8 mm oogbout te zetten, mijn lamp weegt twee keer zoveel, en ik heb geen beton plafond.

Grt.
 

Dennoos

  • #3
Ok Poster, goed idee. De doos in mijn plafond heeft maar twee boutjes, maar dat kan ik wel aanvullen met twee kleine schroefjes in het plafond vlak naast de doos.

Hoe kom je aan zo'n plaat? Heb je daar tips voor? Ik ga even zoeken.

Bedankt.
 

Tiho

  • #4
Die moet je zelf maken. En kunststof exemplaar op een staalplaat leggen. Contouren en gaten aftekenen en slijpen en boren.

In de twee andere kunststof gaatjes van de doos kun je een schroef draaien die iets groter is als het gaatje. 1 mm groter, dan zit dat goed vast.
 

Poster

  • #5
Ts

Ik had nog een plaatje, in de andere twee gaatjes heb ik parkers gedraaid.

Wel even een gaatie naast het midden boren i.v.m. de draaddoorvoer.

Grt.
 

Dennoos

  • #6
Het (plastic) deksel paste niet helemaal op de doos, door stuck/beton laagje rondom de doos.

Haakje hing hierdoor te laag en ik kreeg de kap niet strak tegen het plafond.

Ik heb het uiteindelijk opgelost met twee reepjes spijkerband. De afstand van de gaten bleek perfect te zijn zodat ik hem netjes met M4 schroefjes in de doos kon schroeven.

Gewoon twee stukjes geknipt, op elkaar gelegd en vastgeschroefd met het oog van de haak op de lamp erdoor. Zie foto. Hangt hartstikke strak!

Bedankt voor het meedenken!

Groet

 

Poster

  • #7
:prima: Mooie lamp

Grt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu