Plat dak houten schuur (EPDM-OSB)

Winnieandbuzz

  • #1
Ik ben bezig met het uitwerken van een tekening voor een uitbreiding van onze schuur.

Nu wil ik het dak voorzien van OSB en daar direct bovenop verlijmd EPDM rubber. Kan dit of moet ik nog een tussenlaag doen tussen de OSB plaat en het EPDM rubber?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ja dat kan zonder onderlaag. Houd de naden van de platen vrij van lijm zodat de rubber iets meer ruimte krijgt om te kunnen bewegen.
Maak de opstanden van het dak zonder mastiekhoeken zodoende kan je eenvoudiger de hoeken invouwen. Van dat vouwen staan veel voorbeelden op YouTube.
Denk goed na over de dakrandafwerking. Wordt dat een aluminium daktrim of beter iets wat over de opstand valt de zogenaamde afdekkap.

Met tussenlaag kan ook. Deze kan je met nagels of schroeven op de OSB bevestigen. Op die laag kan je de rubber lijmen. Krijg je een dak wat einde levensduur op de juiste plek naar de milieustraat kan worden afgevoerd. Hout bij hout en de rubber met onderlaag naar, zoals het er nu nog voorstaat bij de bitumen.

EPDM gaat prat op zijn goede eigenschappen wat betreft recycling maar als je deze op hout gaat plakken blijft daar weinig van over, lijkt mij. Ballasten met grind dan ben je goed bezig. Einde levensduur, alle materialen kunnen dan naar hun eigen plek worden afgevoerd.
 

Winnieandbuzz

  • #3
Dank je wel, ik wilde graag een second opinion :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu