Schakelaar haakse slijper

Cmf

  • #1
Ik heb een haakse slijper van Gamma (huismerk) HS-230 R (2350W).
Ik vermoed dat de schakelaar kapot is. Na wat zoekwerk op internet heb ik begrepen dat op de schakelaar een zgn speed control switch zit die er voor zorgt dat de schijf niet gelijk op volle kracht gaat draaien. Een van de aansluitingen van die switch is gesmolten (zie foto) en daar zit waarschijnlijk het euvel. Is het mogelijk om die switch te vervangen, of vormt die één geheel met de schakelaar. En waar koop je zoiets?

Als de switch of schakelaar niet te vervangen (of te koop is) kan ik de aansluitingen dan doorverbinden zodat de slijper direct aangaat als ik de stekker in het stopcontact steek.
Is het ook mogelijk om in het snoer een switch op te nemen.

Graag suggesties en advies.

Groeten,
Kees

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Als u hem er tussenuit haalt hebt u geen schakelaar meer, het is nl. een geheel.
 

Cmf

  • #3
Kan ik dan de aansluitingen doorverbinden, en hoe?

Zijn dit soort schakelaars te koop, of is het dan einde haakse slijper? (dat zo jammer zijn)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Zoiets kan en mag je beslist niet doen!

Een haakse slijper heeft dermate veel kracht dat je hem tijdens het slijpen direct moet kunnen uitschakelen en niet door middel van het eruit trekken van een stekker waar je op dat moment niet in de buurt bent. Je moet je dan omdraaien, de slijper met één hand vasthouden en precies op dat moment heb je de slijper niet onder controle en is je voet eraf of erger.

Voor pakweg 100 euro zag ik een opvolgmodel, daarvoor ga je toch niet zo'n risico nemen? :?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De bouwmarkt kan voor een nieuwe schakelaar zorgen.
 

Cmf

  • #6
Ja Kees, daarmee heb je wel een punt!

Ik hoop wel dat ik een nieuwe schakelaar kan vinden. Ik heb Intergamma (de baas van Gamma en Karwei) hierover een mail gestuurd. Even afwachten dus.
 

Cmf

  • #7
Bij de Gamma is geen nieuwe schakelaar verkrijgbaar.

Heeft iemand een andere suggestie?
Zou er een schakelaar van een ander merk in kunnen (eventueel passend maken)?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik zal bij mijn gebruikte voorraad kijken, je hoort nog van mij.
 

Cmf

  • #9
Alvast bedankt voor de moeite Jan! ik wacht je bericht af.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik heb er een paar liggen maar helaas geen die zou kunnen passen.
Een vreemde zaak dat er geen onderdelen verkrijgbaar zijn, fabrikanten moeten zorgen voor onderdelen, ik weet niet exact hoe lang maar een jaar of 5 zeker.
Vermoedelijk is het gemakzucht van de bouwmarkt, ik zou u aanraden een merkmachine te kopen als er een nieuwe moet komen, voor een paar tientjes meer hebt u er eentje.
 

Poster

  • #11
Hallo

Diezelfde bouwmarkt heeft nu u huismerk voor € 38.00 in de reclame/actie, met afbraamschijf, kunt u weer jaren verder.

Onderdelen zijn vaak moeilijk/niet te koop bij bouwmarkt merken.

Als je nu er b.v. 3 jaar mee werkt, is het vernieuwen niet meer lonend.

Dan is het voor € 13.00 per jaar een weg werp product geworden.

Grt.
 

Cmf

  • #12
Jan, bedankt voor het zoeken.

Poster, in kan die actie niet vinden, staat die in de huidige folder?
 

Poster

  • #13
Ja, kreeg verleden week bij ons het krantje, met de actie.

Grt.
 

Poster

  • #14
TS

Nu in de folder van Pra...s een haakse slijper, heel goedkoop.

bouwmarkt en prijs staat ook in u inbox

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Heel goedkoop tot het ding de geest geeft, kun je hem weer weg gooien, lekker bezig.
 

Cmf

  • #16
De aanbieding is een kleine haakse slijper, ik heb er één van 23 cm.
Ik heb intussen goed nieuws. Een handige kennis heeft er een schakelaar uit een ander apparaat in kunnen zetten. Die paste niet precies maar het "gat" heeft hij opgevuld met een kit. Werkt weer prima!
Bedankt voor alle reacties.
 

Poster

  • #17
Top dat het gelukt is,

Grt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu