Bedrijfswagen inrichting

Jack82

  • #1
Ik heb sinds kort binnen ons bedrijf mijn eigen bus volgeladen met stapel kisten.

Ik heb toestemming om hier een volledige inrichting in te maken. Deze heb ik uitgetekend en is goedgekeurd.

Nu wil ik deze maken van watervast multiplex 18mm maar zit met het probleem dat ik even niet weet welke verbindingen ik het beste kan maken voor de lig planken.

Ik wil geen latten gebruiken daar ik alle ruimte optimaal wil benutten. Duvels kunnen het gewicht volgens mij niet dragen. Ik had me bedacht om in de staande platen sleuven van 18mm te frezen zodat de ligger half in de staanders gewerkt is.

Werkt dit of zijn er beter verbindings mogelijkheden?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Hoeveel belasting moet een bord kunnen dragen?
Lamello's zijn een alternatief.
Een groef kan, maar let op de stabiliteit van de staanders.
Hoeveel m2 plaat gaat eraan, dit ivm het totale gewicht.
 

Jack82

  • #3
Worden in totaal 9 platen gebruikt van 2440x122.

Welke kan ik het beste gebruiken ivm het gewicht??
 

Henk E

  • #4
Je zou het kunnen verbinden met hoekijzers van aluminium, desnoods dubbel.
Maar heb je wel een idee hoe zwaar die 9 platen wegen?.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Bij 18 mm underlayment ga je al richting de 300 kg. Berken multiplex weegt minder.
 

Jack82

  • #6
Ik weet dat het een behoorlijk gewicht is maar het komt in een bus die het gewicht kan hebben. Die 9 platen gaan niet volledig erin zit ook nog met zaagafval.

Alu hoeklijnen heb ik idd nog niet aan gedacht, goede tip.

Op een aantal gereedsschaps koffers na die een behoorlijk gewicht hebben is de rest van de invulling niet zo zwaar.
De koffers komen onderop te staan.
 

Jack82

  • #7
 

Henk E

  • #8
Ik zou het combineren, de lichtere plaat (b.v. 6mm.) voor de verticale stukken waar niet veel gewicht op komt zoals naast de stofzuiger.
Dit zit toch bovenin en komt in totaal niet veel kracht/gewicht op en bovendien komt dit de wegligging ten goede.
De zwaardere gereedschappen komen uiteraard onderin en die vakken kun je van dikkere plaat maken.
Leuk project om aan te werken, je moet er goed over nadenken hoe je het wilt inrichten.
Als je het goed doet heb je er lang plezier van en als je een fout maakt erger je er aan tot je het weer veranderd.
Iets om rekening mee te houden dat je het gemakkelijk kunt veranderden?.
 

Jack82

  • #9
Ben 2 maanden aan het meten, tellen en rekenen geweest wat voor mij de beste inrichting was. Het resultaat staat hierboven. Daarbij is het redelijk makelijk te veranderen.
 

Flappie

  • #10
- Zoals al gezegd: 18mm is zwaar, maar kies dan in ieder geval populieren multiplex.

- Hoe worden de staanders bevestigd?

- Voor de liggende delen zou je eventueel aluminium L-profiel kunnen gebruiken, ik neem aan dat je die ruimte nog wel kunt missen?

- Als de horizontale delen strak opgesloten zitten tussen de staanders kun je ook prima toe met deuvels/lamello's. Ligt ook een beetje aan je rijgedrag ;-)

edit: zie nu pas dat alu hoekijzers al zijn genoemd, sorry voor het napraten!
 

Jack82

  • #11
Staanders worden tegen de bestaande wand van de bus geschroefd met hoeken. En op de vloer zal het ook met hoeklijnen zijn.
 

Flappie

  • #12
Dan denk ik dat de onderkant van de kast voldoende stijf/opgesloten is om met lijm en houten verbinders (deuvels/lamellos/dominos) te werken.

Bovenin moet ook kunnen als er geen zwaaar spul in staat. Volgens je tekening heb je ook nog veel plaatsen waar je met schroeven (door de staanders heen) eventuele trekkrachten op kunt vangen.

Of zit het al in elkaar inmiddels?
 

Jack82

  • #13
Nee over 2 weken wordt het gemaakt dan heb ik een week de tijd. Lamellos heb je daar een speciaal apparaat voor nodig?
 

Flappie

  • #14
Ja. Lamello is een merknaam, die hebben het systeem bedacht.

Ook van andere fabrikanten verkrijgbaar in verschillende prijs/kwaliteitsklassen. Het apparaat heet lamellenfrees, ook op marktplaats altijd wel wat te vinden. En op youtube natuurlijk de beginnerslessen - het heet biscuit joiner of jointer in het engels.

Werkt veel makkelijker en sneller dan deuvelgaten boren, met name op de kopse kanten.

Als je er nog nooit mee hebt gewerkt eerst een paar keer oefenen met instellen/aftekenen, scheelt veel gevloek :)
 

Jack82

  • #15
Ken ze wel geloof ik. Zijn die ovale dingen. Waar je een sleuf voor moet zagen.
 

Flappie

  • #16
Klopt, ook wel "koekjes" genoemd.
 

Jack82

  • #17
Vandaag begonnen met de inrichting.

Na eerst de platen gehaald te hebben en alle gereedschap, materialen en puin uit de bus gehaald te hebben kon ik eindelijk beginnen.





morgen hoop ik de dubbele vloer erin te krijgen en beginnen met de kasten aan de linkerkant
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #18
Tip: Zorg wel dat je niet ál je gereedschap aan één kant van de bus laadt, hij gaat dan scheef hangen. (ervaring ;) )
 

Jack82

  • #19
Volledig beladen zoals hij was stond het meeste aan de linkerkant en toch hing hij rechts dieper.

Komen aan 2 kanten kasten met gereedschap.
 

Flappie

  • #20
Leuk dat je ons mee laat kijken.

Voor welke verbindingen heb je nou uiteindelijk gekozen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
11
Gerelateerde onderwerpen
Kleuterklasinrichting

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu