Schutting icm opgehoogde tuin

KlusserKoos

  • #1
Hallo,

Ik heb mijn tuin opgehoogd. Nu heb ik over het hoofd gezien dat de hoogte van de schutting dan een probleem vormt. Zie de bijgevoegde foto.


Ik heb eerst modder tegen de schutting aan gelegd, maar ivm kans op rotten lijkt mij dit niet verstandig. De modder heb ik verwijderd en nu wil ik grind tussen de opsluitband en de schutting leggen. De opsluitband zit nu nog ongeveer 3cm in de grond. Houdt het grind de opsluitband op zijn plaats? Is grind beter dan modder, of blijft dit ook vochtig en rot de schutting net zo snel? Hoe zouden jullie dit oplossen?

Alvast bedankt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Modder tegen het hout is een heel slecht idee. Het hout blijft hierdoor altijd nat / vochtig en zal snel gaan rotten.

Vervang je de modder door grind, dan zal het grind tegen het hout van de schutting gaan duwen (de bestrating duwt tegen de opsluitbanden en die geven de druk weer door aan het grind, omdat de opsluitbanden eigenlijk los op de grond staan en er niet in zitten (3 cm. is verwaarloosbaar)). De vraag is dus niet of het grind de opsluitbanden op zijn plaats houdt, maar of de schutting dit kan.

Hoewel grind sneller droogt, versnelt ook dit het verrottingsproces van het hout.

De beste oplossing is de schuttingdelen omhooghalen tussen de palen (paar cm boven bestrating) en de opsluitbanden tegenhouden met hardhouten piketten die je er achter slaat (1/3 boven de grond, 2/3 in de grond).
 

KlusserKoos

  • #3
Hoi Bert,

Bedankt voor je antwoord. Dat ophalen tussen de palen gaat wat lastig worden. De buren hebben aan de ene kant de hele schutting bekleed met hedera, dus die zullen dat liever niet willen denk ik.
Met de andere buren is er maar een schuttingsdeel waar dit probleem speelt. De andere schuttingsdelen staan in een soort stenen geraamte zeg maar, dus daar speelt dit probleem niet. Dat zou betekenen dat als ik dat gedeelte ophoog, deze hoger wordt dan de rest, omdat de rest niet opgehoogd kan worden. Dan zou ik daar de schutting eventueel iets kunnen inkorten.

Zijn er nog andere opties?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hedera geeft vast wel een paar cm mee. Het is het proberen in ieder geval waard. Als de schutting verrot is moet ze ook vervangen worden en moet de hedera zelfs helemaal weg.

Een andere optie is inderdaad inkorten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu