Aanleg badkamer op zolder

Mrtn125

  • #1
Hallo, we zijn van plan om een nieuwe badkamer te bouwen op zolder en daarvoor ben ik nu bezig om de riolering uit te denken. We sluiten de afvoer van de douche aan op een douche-WTW dus dat wordt een aparte afvoer. Ik heb een ontwerp gemaakt zoals te zien in de tekeningen. Omdat ik het plafond intact wil houden zal de afvoer door de balkenlaag heen moeten. Daarom wil ik de diameter zo klein mogelijk houden maar uit bijgevoegde grafiek blijkt dat een 40mm afvoer voldoende moet zijn zolang ik een afschot van minimaal 1 op 100 maak (zo'n 5cm). Klopt mijn ontwerp of ziet iemand nog andere mogelijkheden/verbeteringen? En klopt mijn inschatting dat ik 2 40mm afvoeren naast elkaar door het midden van een balklaag van 240x95mm kan boren zonder ze te verzwakken?

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Hier zou ik een bouwkundige naar laten kijken. de vraag of er gaten door de balken geboord kunnen worden kan op afstand niemand beoordelen, dit hangt ook van de dakconstructie af.
Soms kan het na het opdikken van de balken.

Voor de rest kan de afvoer zo wel aangelegd worden, gebruik wel stroom t-stukken voor de aansluiting op de standleiding.
Ik vraag me af hoe u de afvoerpijp door de balken heen wil krijgen.
Een afschot van 0,5 cm per meter is voldoende, daardoor komt u niet zo ver uit het midden van de balken wat belangrijk is voor de draagkracht.
 

Mrtn125

  • #3


Ok, de vloer is doorgerekend door een bouwkundige en liever maak ik er geen gaten in maar in dit geval ontkom ik er niet aan. De kamer rechtsonder heeft een ornamentenplafond dat ik intact wil laten, linksonder (gang) zou ik wel het plafond kunnen verlagen, zoals te zien op aangepaste tekening. Ik krijg dan wel een verspringing halverwege de liggende leiding waarvan ik niet zeker weet of dat mag en/of problemen gaat geven. Het zou het me wel makkelijker maken want ik had al bedacht dat de 40mm leiding in korte stukjes gezaagd moet worden (en vervolgens aan elkaar gelijmd) om ze door de balken heen te krijgen.

Met stroom T-stuk bedoel je deze? In plaats van een recht T-stuk vanwege de doorstroming of geluid?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Die bedoel ik.
 

Maud23

  • #5
Wij zijn tegen zelfde soort probleem aangelopen, dus lees dit item graag mee. Het advies dat we kregen was een beluchtertje tussen douchesifon en de knik te plaatsen, dan weet je zeker dat sifon niet leeg wordt gezogen.

Verder zou ik een flexibele pvc door de balken trekken in plaats van het in stukjes zagen en weer lijmen (leiding wel ondersteunen natuurlijk)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Een flexibele buis geeft gegarandeerd problemen op den duur door verstopping.
 

Maud23

  • #7


Ik bedoel deze flexibele pvc die glad is van binnen, niet de geribbelde buizen. Ik dacht dat dit net zo goed stroomt als normale pvc?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ja, die wel, sorry, daar heb ik niet aan gedacht.
Zorg er wel voor dat die buis voldoende ondersteuning op een horizontaal stuk krijgt tegen doorzakken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu