Omhoog komen rioolwater inclusief afval

Ho-Kan

  • #1
Wij hebben samen met de buurman nog een oude beerput voor onze 2-onder-1-kap woning liggen. Onze woning is hier niet meer op aangesloten, maar die van de buren nog wel.

Met de hevige regenval van gisteren kwam de put tot de rand vol met water te staan, met als gevolg dat het via de buitenkant van de oude rioleringsbuizen terug in onze kelder liep.

Nu bleek de put vol met billendoekjes te liggen. Weet iemand of het mogelijk is dat, wanneer het gemeenteriool het water niet aan kan, het dan terug kan stromen inclusief de troep van omliggende bewoners?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Dat is heel goed mogelijk.
Gisteren viel er op sommige momenten en plekken extreem veel water in korte tijd.
Daar zijn oudere systemen niet op uitgerekend.

Van die doekjes doorspoelen is sowieso een slechte gewoonte.
 

Ho-Kan

  • #3
Bedankt voor je antwoord. De gemeente is vanochtend langsgeweest en zij denken dat er onder de put een septic tank zit. Met de regenval van gisteren zijn waarschijnlijk de incontinentie-slipjes van onze vorige bewoners naar boven gekomen :? :?

Zou dat verhaal aannemelijk zijn? Zie de afbeelding voor een situatie-schets van onze 2-onder-1-kap. De bruine lijnen zijn de afvoerbuizen (onze zijn afgesloten dus). De rode stip is een buis naar beneden. Die zou dus in een septic tank uit moeten komen die eronder ligt.

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Tja, wie zal het zeggen.
Eventueel de bouwtekeningen opvragen bij de gemeente.

Ik heb ook jaren een septictank gehad en ik zou het niet in mijn hoofd gehaald hebben om verkeerde spullen / middelen in een septictank te spoelen.

Hoe zit de beerput op het riool aangesloten?
 

Ho-Kan

  • #5
De gemetselde put heeft maar één afvoer en dat is de rode stip die ik getekend heb. Er steekt nog wel een klein pijpje omhoog, dat zal dan waarschijnlijk de beluchting/ontluchting zijn?

De septictank zou ik niet weten, we weten pas een paar uur dat die er waarschijnlijk onder ligt. Ik ga er vanuit dat die dan een normale aansluiting op het riool heeft.

Ik denk dat we de septictank maar laten legen en vervolgens moeten de buren maar even kijken wat ze in de toekomst willen gaan doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu