Nieuwe wc loopt slecht met septictank

Arj

  • #1
Wij zijn niet op het riool aangesloten en hebben een septictank.

Toen we in dit huis kwamen wonen zat er een oud toilet in welke soms slecht doorliep, de wc boven werkte wel goed.
De vorige bewoners hadden de septictank net voor de overdracht leeg laten halen (dat was onze voorwaarde)
(is nu ongeveer 2,5 a 3 jaar geleden)
Een half jaar geleden hebben wij ons toilet vernieuwd,alle rioolbuizen zijn tot aan de buitenmuur nieuw.
De buis heeft enkele 45 graden bochten en komt met een y stuk op dezelfde leiding als de wc boven.

Het nieuwe toilet wilde aan het begin niet echt goed spoelen, na een grote boodschap moet je 2 a 3 x spoelen voor alles weg is en vaak blijft er dan nog een beetje papier drijven.
we dachten door het vervangen van alle leidingen van het probleem af te zijn, dus niet!
Toen maar de septictank open gemaakt.
De rioolpijp van de toiletten komt met een 90 graden bocht binnen en de uitloop zit onder vloeistof niveau.
In de 1e tank zit een bruine drablaag welke op vrij heldere vloeistof drijft, de 2e en de 3e tank bevatten vrij helder water met daarop een roze sliblaag (vet ??)
Is de werking van onze tank wel goed en hoort de inlaat onder vloeistof niveau binnen te komen (in de drablaag?)
Klopt het dat de 2e en 3e tank een roze sliblaag bevatten ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Zit er een ontluchting tussen het toilet beneden en de septictank ?

Zo nee boor dan een gat van ongeveer 30 mm in de de bovenkant van de pijp net voor de bocht om de luchtdruk te laten ontsnappen, de tegendruk t.o.v. het toilet is dan weg.

De pijp hoort onder het vloeistof niveau te zitten, als de vloeistof onder de bruine drab helder is werkt de septictank goed.

Geen idee of het roze slib moet zijn.
 

Arj

  • #3
Daar zat ik zelf ook al aan te denken dat ie de lucht niet kwijt kan,(zag op google ook veel plaatjes van septictanks waar een T stuk op het eind zit om te ontluchten) probleem is echter dat het deksel van de 1e tank ongeveer 50/60 cm vanaf de inlaatpijp zit, ik kom daar niet fatsoenlijk bij helaas.(of ik moet in de tank kruipen.. niet echt aanlokkelijk en levensgevaarlijk zonder perslucht.. er komt een beste gaswolk vrij als ik het deksel eraf doe)
Ik kan natuurlijk kijken of ik de bocht op eea wijze terug kan halen vanaf de buitenkant of de pijp losmaken en dan doorschuiven naar het mangat.
Of aan de buitenkant bij de inlaat een t stuk ertussen met daaraan een ontluchtpijp, zit ik weer met het probleem waar ik deze uit laat komen.. (de ontluchting komt nu in de dakgoot uit volgens mij)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Er zit dus al een ontluchting ?
Voor af achter de aansluiting van het toilet beneden ?
Een ontluchting die in de dakgoot uit komt zie je niet vaak.


Als u toch moet boren gebruik dan een vlinderboor met een los verlengstuk, dat scheelt al gauw een halve meter, ook met twee verlengstukken is mogelijk.
Gaten boren met verlengstuk is lastiger dan zonder, boor eventueel twee kleinere gaten van rond de 18 mm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu