Condensator vervangen door zwaardere?

Henk E

  • #1
Ik zou vanmiddag met de hogedrukspuit: Stihl re 162 k plus
aan het werk maar nu bleek dat de condensator is opgezwollen en er een substantie naar buiten is geperst.
De motor bromde iets maar draaide niet een slag rond.

Ik had ergens nog een andere liggen met een waarde van 100uf 250v.
De oude is 50 uf 450v. (nogal een verschil dus)
Ik heb deze monteert om te testen of de motor nu wel draaide,
en dat doet hij nu wel weer maar na 2 sec. weer uitgezet omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde.
Mijn vraag is nu: kan het kwaad dat de waarden niet overeenkomen?
Meende mij te herinneren dat de uf niet lager mocht zijn.
Wie kan hier duidelijkheid over kunnen geven?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zo'n 5 tot 10 % hoger of lager is geen bezwaar, maar de dubbele waarde is niet verstandig. Er gaat dan een veel te hoge stroom door de motorwikkeling lopen en dat zou oververhitting kunnen veroorzaken met als gevolg een defecte motor.

Zo duur zijn die condensatoren nu ook weer niet en ze zijn tamelijk universeel. Een standaard waarde die dicht in de buurt ligt is 47 µF (microFarad, inderdaad vaak ook als uF geschreven). Even zoeken dus naar bijv. 47 microfarad 450 Volt of 50 uF 500 Volt. (of andere combinaties met de diverse manieren van schrijven).

Let erop dat de montagemethode identiek is: afmetingen en bevestiging van de condensator zelf, bijv. schroef en aansluitmethode, bijv. schuifstekkers of draden. :wink:
 

Henk E

  • #3
@kees, bedankt voor je uitleg. Ga op zoek naar de juiste want ik wil nou ook weer niet dat de motor zou verbranden want deze hogedruk is wel een van de betere die ik heb.
 

DSR9500

  • #4
Die met opschrift 100 kan ondertussen best wel door veroudering de helf van zn waarde nog over hebben.
Dat kun je meten met een capaciteitsmeter.

Maar het werkt nu toch prima ... ☺

Functie vd condensator is een faseverschoven spanning creeren op de 2e wikkeling vd motor.
Hierdoor gaat ie draaien. Of juist niet .. in de oude situatie waar de condensator kapot is gegaan. Dat doet bijna iedere condensator na 5 ... 8 jaar.

Voor een nieuwe betaal je ongeveer 10 euro.


Suc6 met schoonmaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu