Wasmachine afvoerbuis

Kevin.L

  • #1
Sinds we een nieuwe wasmachine hebben kwam er water uit de afvoerpijp tijdens het pompen.
Waarschijnlijk omdat deze wasmachine krachtiger pompt dan de vorige. De sifon zit ook nogal aan de hoge kant, maar dat is altijd al zo geweest en we hebben het pas vanaf deze wasmachine.

Ik heb de afvoerbuis met zo'n 30 cm verlengt en nu komt er geen water meer uit de afvoerpijp, dus probleem opgelost.

Het enige waarover ik het nog wil hebben:
Ik lees wel eens op internet dat de afvoerbuis een grotere diameter moet zijn dan de afvoerslang van de wasmachine zelf, is dit echt nodig en welke problemen kun je krijgen als dit niet zo is ?

De afvoerbuis die ik verlengt heb heeft een iets kleinere binnendiameter dan de rest, dus nu zit er maar een millimeter ruimte tussen buis en slang, is dit erg ?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Je kan de buis toch gewoon verlengen met een sok en een stuk buis van dezelfde diameter?
Minimale maat is 40mm voor wasmachine, beter is 50mm.
 

Kevin.L

  • #3
De buitendiameters van de oude en de nieuwe buis zijn allebei 40 mm. Alleen de binnendiameter van de nieuwe buis is kleiner. Om die reden heeft de afvoerslang van de wasmachine minder speling in de nieuwe buis, waardoor de lucht die in de buis zit misschien minder goed weg kan ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Verplaats de sifon zo ver mogelijk naar beneden en houd de bovenkant van afvoerpijp op 80 cm, dat is een normale aansluiting waar praktisch alle machines mee overweg kunnen zonder overstroming van de pijp.
1 mm speling tussen slang en pijp is voldoende.
 

Kevin.L

  • #5
De hoogte is nu iets van 95 cm, ik ga het maar zo laten zolang we geen problemen hebben.
Oke 1 mm is dus genoeg, bedankt voor de reactie ! :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu