Extra lichtpunt (nuldraad) nodig.

Ticochi

  • #1
Ik heb vandaag een plafondventilator aangeschaft voor deze warme dagen. Nu heb ik al een schakelaar aan de muur die met een fasedraad (bruin) en een schakeldraad (zwart) aangesloten staat op een lamp aan de muur (naar deze lamp gaat ook een nuldraad (blauw)). Nu heb ik een serieschakelaar aangeschaft zodat ik de lamp en de ventilator onafhankelijk van elkaar kan bedienen. Mijn probleem is alleen dat ik een nuldraad tekort kom en ook niet weet waar die van de lamp vandaan komt. Is het mogelijk om via de nuldraad die naar de lamp gaat een extra te laten lopen naar de ventilator en zo ja hoe dan?
Ik hoop dat iemand mij snel kan helpen want het liefst heb ik dit zo snel mogelijk klaar (ik ga namelijk kapot van de hitte, ik slaap namelijk op zolder haha).

Alvast hartelijk bedankt.
 

Ronaldjes

  • #2
Zit er boven de lamp aan het plafond een lasdoos? Ander kun je vanaf hier dmv van een gootje met een schakeldraad, nul en aarde naar je ventilator.
Als dit niet zo is kun je evt vanaf de lamp die je nu dmv de schakelaar schakeld, een opbouwleiding naar de ventilator maken..
 

Ticochi

  • #3
De lamp zit aan de muur, er zijn geen lasdozen in de buurt. Ik ben even naar de Gamma gegaan voor de 4e keer om te verifiëren of ik perse een aarde kabel nodig heb (ik snapte de aansluit verhalen steeds niet helemaal bij deze mensen). Dit had ik gelukkig niet nodig. Nu heb ik de blauwe nuldraad waar ik via de bestaande schakelaar bij kon doorgeknipt en met een kroontje deze in tweeën gesplitst zeg maar (ene kant de bestaande blauwe kabel andere kant het bestaande deel naar de lamp + nog een extra blauwe voor de ventilator). Nu heb ik zelf een serie schakelaar passend gekregen en via een gootje vanaf de tweede nieuwe knop de nieuwe blauwe kabel en de tweede zwarte kabel naar de ventilator laten lopen. Hij werkt nu perfect.

Vooralsnog heel erg bedankt voor je hulp!
 

Peter_H

  • #4
Heb je een kroonsteentje gebruikt om 3 installatiedraden (in jouw geval stugge blauwe draad met vaste kern) met elkaar te verbinden? Dan zou ik toch maar even teruggaan naar de bouwmarkt en een lasklem kopen.

Wat voor soort draden lopen er nu naar de ventilator, installatiedraad of een snoer?

Als op de ventilator een aansluiting zit voor aarde moet je deze ook aansluiten.

Fijn dat je ventilator werkt. Maar goeie verbindingen zijn erg belangrijk, anders kan het ineens een stuk heter worden i.p.v. afkoelen.
 

Ticochi

  • #5
Ik heb een stugge blauwe draad en een zwarte schakeldraad naar de ventilator lopen. Ik heb een grote stevige kroon die ik vervolgens met isolatietape heb ingewikkeld (zit erg stevig vast en op een plek waar niets bij kan komen). Aarde zit vrijwel nergens bij mij thuis dus die kan ik ook niet 1-2-3 ergens vandaan halen. Verder heb ik vannacht de hele nacht mijn ventilator aan gehad en hij wordt niet warm (behalve als de lamp aan wordt gezet, maar dit is de hitte van de lamp zelf).
 

Atmoz

  • #6
Het gaat niet om het warm worden van de ventilator, maar brandgevaar bij slecht contact.
Kroonsteen met 3 draden is niet al te veilig in dit verband.
 

Ticochi

  • #7
Dan zal ik wel een lasklem halen en de kroon hiermee vervangen.
Bedankt voor het advies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu