Stoppen geknald, wat is dit eigenlijk?

Jeroen_vH80

  • #1
Helaas knalde vandaag een stop in mijn huis. Nou ja, niet echt een ouderwetse stop maar zo'n schakelaar die je weer terug kan schakelen. Helaas werkte dit niet en bleef de schakelaar omlaag. Na alle apparaten eruit gehaald te hebben en alle schakelaars uit te zetten lukte het gelukkig wel. Wasmachine erin, en KRAAAAK en weer geknald.... In ieder geval weten de oorzaak! Maar nu zit ik helaas wel met een schakelaar die ook zonder de wasmachine niet meer aan wil, ik vrees dat deze kapot is. Iemand enig idee of dit zelf te vervangen is? Wat voor schakelaar is dit?





Hartelijk dank!
Jeroen
 

Ronaldjes

  • #2
Op het moment dat je geen weerstand voelt als hem inzet kan je er inderdaad vanuit gaan dat hij kapot is. Deze installatieautomaat is ook behoorlijk gedateerd gezien het nog een L type is. Deze zijn niet meer te verkrijgen en je zult er eentje van het type B16 aan moeten schaffen.
Of het zelf te doen is hangt helemaal van jou handigheid af en hoe hij in de meterkast in aangesloten. Belangrijkste is dat je altijd spanningsloos werkt! In principe is het een kwestie van vier draden los schroeven en deze op de nieuwe installatieautomaat plaatsen. Let wel op dat je nooit twee draden onder 1 schroef zet, dan kan het zijn dat 1 draad net wat losser zit dan de ander en dit in de toekomst voor problemen kan gaan zorgen.
 

Jeroen_vH80

  • #3
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Ik was er al een beetje bang voor. Hoewel ik op zich wel handig ben laat ik aanpassingen in de meterkast toch liever over aan een pro :)

[edit] voor ik het vergeet: wat betekend de 'N' op de schakelaar? Is dit dan ook een aarlekschakelaar of iets dergelijks?
 

Ronaldjes

  • #4
Controlleer ook even je aardlekschakelaar of beter, laat hem even doormeten door de pro. Deze is minstens zo belangrijk als een goed werkende installatieautomaat
 

Honda2012

  • #5
De N staat voor de Nul.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu