Vraag hardboard+ondervloer

Rpj

  • #1
Hallo

Ik wil laminaat leggen in de zolderkamer en de overloop op dezelfde verdieping. de zolderkamervloer bestaat uit vloerdelen. De overloop uit underlayment 18+9mm. Het hoogteverschil tussen de vloeren is 3-4mm. Ik wil het laminaat het liefst door laten lopen bij de deur.
Mijn idee is om op de vloerdelen een laag hardboard te spijkeren, en dan over beide vloeren een ondervloer voor lamminaat.

Onder het hardboard moet ik toch geen folie leggen? ik wil een dunne ondervloer met met daarop gelijk een folie. Als ik ook folie onder het hardboard plaats sluit ik het op. De folie leg je toch voor het laminaat en niet voor het hardboard of andere ondervloer?

De spijkers kunnen toch gewone spijkers zijn van 20-25mm hoh 10cm in geruit door de hele plaat? Bij het zoeken naar info las ik ergens dat je speciale hardboardspijkers moest gebruiken.
 

Poster

  • #2
Op een boven vloer gebruikt men wel een ondervloer, voor egaliseren/geluiddemping, maar folie heeft geen toegevoegde waarde.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
U kunt de hardboardplaten gewoon nieten met en tacker op lucht of elektrisch, gebruik hiervoor nieten van 5,3 mm breed en 20 mm lang.
 

Rpj

  • #4
Bedankt voor de tip Jan. Ik wilde eerst spijkertjes gebruiken, maar ben door jouw advies toch nog even gaan zoeken naar een tacker. uiteindelijk voor onder de 40 euro aan elektrische tacker gevonden die nagels en nieten kan schieten. nu 3000 nietjes verder blij dat ik die er niet in heb moeten slaan.

Na het nieten van het hardboard kraakt het op 1 plek. ik denk dan 2 delen nu tegen elkaar aankomen. voor het leggen heb ik t.p.v. de balken een schroef extra in de delen gedraaid en goed gecontroleerd op kraken. Het is niet bij een draag balk maar precies in het midden tussen 2 balken. Ik ga het proberen op te lossen door wat gaatjes in het hardboard te boren t.p.v. de tong en groef die kraakt en daar houtlijm in te spuiten. Het is langs de muur dus als het niet werkt kan ik er wel mee leven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu