Unilin ruwbouw dakkapel namaken

ArieXI

  • #1
Op mijn nieuwe huis (jaren 70) zit een oude Ubbink dakkapel en die is aan het einde van z'n latijn. Aangezien ik het hele huis het komende jaar van boven tot onder ga verbouwen en de geldboom in de tuin maar niet groeien, wil ik waar het kan een beetje op de kleintjes letten.
De dakkapel wil ik vervangen, maar de prijzen die ik overal te horen krijg, zijn vrij stevig. Na avonden speurwerk op het internet kwam ik de ruwbouw dakkapellen van Unilin tegen.

De constructie hiervan bevalt me wel en zou in míjn situatie prima te maken zijn. De constructie van de sandwichpanelen bestaat volgens hun website uit 12mm multiplex - 120mm PIR - 12mm multiplex. De kopsekanten zijn afgewerkt met 24mm dikke balken.
Nu zijn er veel aanbieders van PIR-platen te vinden, maar nergens vind ik de sandwichpanelen die ze voor hun "ruwbouw-dakkapel" gebruiken. Zou ik die ook kunnen "namaken" van een gangbare 120mm PIR-plaat met zo'n alu-cachering, wbp-multiplex en sls 38x120 balken? Zou ik dan de PIR-plaat aan beide zijden moeten verlijmen met de multiplex of zou het zonder lijm kunnen?
 

ArieXI

  • #2
Niemand een idee? Het gaat eigenlijk vooral om de vraag of je zelf een sandwichpaneel kunt maken van een Pir paneel en multiplex zijkanten. Moet er ergens (binnenzijde) nog een dampdichte folie tussen, of is de alu-cachering daar afdoende voor?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
Het zal niet zo gemakkelijk gaan, anders maakte iedereen zijn eigen dakplaten ook wel van deze materialen.

De panelen worden door een speciaal proces gemaakt in de fabriek, die trouwens hier in het dorp staat.
Dus het is niet zo maar even een plaatje hout op een tempex plaat plakken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat soort sandwichplaten klinken als normale dakplaten. Die zijn gewoon te bestellen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #5
Het zijn toch andere panelen, als de dakplaten.
Bij deze zit dikker hout omheen als bij de dakplaten, en deze zijn ook onafgewerkt aan beide zijdes, en de dakplaten hebben minimaal 1 gladde afgewerkte kant.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Dat lijken me kleine verschillen. De houtdikte is de belangrijkste, maar aan te passen. Dus ze zijn er wel voor te gebruiken?
 

ArieXI

  • #7
Ik zit dan te denken aan de volgende opbouw (van binnen naar buiten inclusief afwerking): gipsplaat - multiplex - dampdichte folie - pir - wbp-multiplex - dampopen folie - rachelwerk - rockpanel/keralit.
 

Anton23

  • #8
Ik denk wel dat dit mogelijk moet zijn met de gewone PIR platen uit de bouwmarkt. Aangezien de PIR platen zelf volledig damp- en waterdicht zijn (ook in de kern) hoef je er zelfs geen enkele folie op te voorzien.
Ook zou je in plaats van multiplex OSB kunnen gebruiken, dit is iets goedkoper denk ik.

De opbouw zou dan de volgende worden (binnen nr buiten):

Gipsplaat - OSB of multiplex - 120mm PIRplaat - OSB of multiplex - rachelwerk - gevelbekleding

Zowel met multiplex als OSB zal de U-waarde van deze dakkapel 0,17 zijn en zal er geen risico zijn op condensatieproblemen.
 

ArieXI

  • #9
Bedankt voor je antwoord Anton23. Aangezien het dak ook nog nog wordt voorzien van folie (Polytex Pro) kan ik de zijkanten van de dakkapel ook meteen meenemen. Dan gebruik ik OSB/underlayment van 12mm. De buitenbekleding wordt Rockpanel in antraciet. Ik heb een voorbeeldje van internet erbij geplakt van hoe het er uit moet komen te zien. De mijne wordt alleen minder breed.(2 meter met 2 of 3 ramen)
Ik kan voor een zacht prijsje aan Kingspan Resolplaten komen van 90mm dik (Rd waarde 4.50). M'n sandwichplaten zouden dan wat minder dik worden. Komt dat met de U-waarde en de constructie dan nog steeds goed?

 

Anton23

  • #10
Dat wordt een mooie dakkapel als je ze zo kan maken. Rockpanel is hier een mooie keuze.

De U-waarde met 90mm resol zal rond 0,21 liggen, of dit goed is hangt af van wat je vooropstelt en hoe de rest van de woning geioleerd is. Het heeft namelijk weinig zin een goed geisoleerde dakkapel in een ongeisoleerd dak te plaatsen of andersom.
Om je een indicatie te geven; in Belgie (ik ben belg...) zal dit zowat de gemiddelde isolatiewaarde zijn voor een dakkapel in nieuwbouwwoningen, voor lage-energie en passiefwoningen zal dit nog wel wat beter moeten.

Houd er ook rekening mee dat elke houten balk die je isolatielaag onderbreekt je isolatiewaarde doet dalen, probeer deze dus op een creatieve manier tot een minimum te beperken.
 

ArieXI

  • #11
De rest van het dak was nog niet geïsoleerd, maar wordt geïsoleerd met 15cm glaswol (Rd=4.25). De opbouw daarvan wordt stucwerk - stucplaat - rachelwerk - dampremmende folie - glaswol - dakbeschot - dampopen folie - pannen. Aan de buitenkant liggen nu tussen de tengels piepschuim platen van 2cm dik. Deze ga ik er maar af halen om zo de dampopen folie er makkelijker op te maken. Ik geloof niet dat ik dat kan laten zitten.
De muren krijgen later ook nog spouwmuurisolatie, want die zijn ook nog niet geïsoleerd. Op diverse plekken zit nog enkel glas en dat wordt ook vervangen door dubbel glas. Sinds de bouw in 1974 is er niets meer aan de woning gedaan, dus aan mij de uitdaging om er een weer een up-to-date paleisje van te maken.
 

Anton23

  • #12
Dat klinkt allemaal zeer goed en ik denk dat de 90mm resolplaat in de dakkapel hier goed bij zal passen.

Om de dampdoorlatendheid van je onderdakfolie (die je nog gaat plaatsen) te behouden mag je de 2cm EPS isolatie die nu aanwezig is niet meer terug plaatsen, anders kan eventueel vocht in de glaswolisolatie niet meer uitdampen.
Bekijk ook eens of er een ander alternatief is voor glaswol, vaak leveren ecologische materialen betere eigenschappen die het wooncomfort in onderliggende kamers verder verbeteren. Ook is de dikte van 15cm reeds zeer goed maar dikker mag altijd ;)

Spouwmuurisolatie is, na het vervangen van raamkaders indien nodig, zeer aan te bevelen. Zorg er hier voor dat je goed geinformeerd wordt ivm de mogelijkheden en materiaalkeuze.
 

ArieXI

  • #13
De EPS-platen gaan er dan inderdaad af. De glaswol heb ik al in huis en de dikte is gebaseerd wat ik maximaal kwijt kan tussen dakbeschot en de afwerking van stucplaten. In de spouwmuursisolatie moet ik me nog gaar verdiepen. Ik heb al een paar disussies hier gevolgd, maar vooralsnog is eerst het isoleren van het dak en het maken van de dakkapel aan de orde. Daar zal ik de handen wel even aan volhebben.
 

Anton23

  • #14
Alles moet inderdaad op z'n tijd. Ik wens je veel klusplezier en een lage energierekening !

Mocht je nog vragen over energie hebben mag je mij deze zeker stellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu