Radiator upgrade met lamellen

Liquid_ice

  • #1
Ik heb een '50-er huis met plaatradiatoren, waarvan een aantal wel en een aantal geen 'lamellen' hebben.



Ik weet de echte naam niet, maar die lamellen tussen de platen zijn ooit gekomen om de radiatoren efficiënter te laten zijn.

Weet iemand of het mogelijk is om dit soort lamellen ergens te kopen en toe te voegen aan een bestaande radiator?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Deze "lamellenn" heten convectoren. Ze zijn niet los te koop en al zouden ze te koop zijn, dan kun je ze niet monteren in bestaande radiatoren.

Om ze goed te laten werken is het namelijk noodzakelijk dat het metaal van de convectoren aan de radiator wordt gelast. Dit ivm de warmteoverdracht. Achteraf erin lassen zou niet te doen zijn.

Overigens worden de radiatoren niet efficienter. Enkel haal je een hogere warmteafgifte met een relatief kleinere raiator. Aanpassen zou alleen zin hebben als je nu ruimtes hebt die niet goed op temperatuur komen.
 

Liquid_ice

  • #3
Overigens worden de radiatoren niet efficienter. Enkel haal je een hogere warmteafgifte met een relatief kleinere raiator. Aanpassen zou alleen zin hebben als je nu ruimtes hebt die niet goed op temperatuur komen.
Het is net wat je onder radiator effectiviteit verstaat, maar je hebt gelijk, het is meer de afgifte capaciteit.

Ik wil de aanvoer temperatuur voor de radiatoren terug dringen en een punt waar je dan op een gegeven moment tegen aan loopt is dat de boel niet goed opwarmt.

Dit leek me goedkoper te doen dan van die vette LTV radiatoren te kopen.
 

Bernhard

  • #4
LTV radiatoren en isolatie geeft een hoge besparing op de stookkosten. mvgr bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu