[Isolatie] Tussenvloer opbouw garage

Henky!

  • #1
Medeklussers,

Ik zit momenteel midden in mijn verbouwing waarbij ik een nieuwe slaapkamer op mijn bestaande garage aan het bouwen ben. De oude dakconstructie van de garage is eerst volledig verwijderd en de slaapkamer daarboven is al wind en waterdicht. Echter twijfel ik over de tussenvloer isolatie.

Ik heb op dit forum al veel topics gelezen over het feit dat het isoleren van de tussenvloer weinig nut wanneer het gaat om warmte-isolatie. Geluidsisolatie is een ander verhaal. Echter gaat het in deze topics in alle gevallen om een slaapkamer boven een warmte ruimte. Mijn geval is net wat anders:

  • Een gedeelte van de slaapkamer bevindt zich boven de onverwarmde geïsoleerde garage.

    Een gedeelte van de slaapkamer bevindt zich boven een nieuw gerealiseerde bijkeuken (voorheen garage). Deze bijkeuken zal sporadisch verwarmt worden.

    Een gedeelte van de slaapkamer bevindt zich boven een nieuw gerealiseerd toilet (voorheen garage). Het toilet zal sporadisch verwarmt worden.

    Een gedeelte van de slaapkamer is gebouwd als een overstek en rust op 2 metalen staanders. Hieronder bevindt zich terras.

De vloer van de slaapkamer is beton op lewisplaat met daarop een smeervloer. De slaapkamer zelf is volgens de huidige isolatiestandaarden gebouwd.

De overstek isoleren lijkt me duidelijk. Maar..
* Welke overige delen hebben nog meer profijt van isolatie?
* Aan welke kant dient de folie geplaatst te worden in dit geval?
* Dien ik dampdichte of dampremmende folie te gebruiken?[/list]
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Isolatie heeft zin inderdaad. Dampdichte folie altijd aan de warme zijde en damopen folie aan de koude kant. Als de koude kant geventileerd wordt (zoals de garage) is die folie niet nodig.
 

Henky!

  • #3
Dank voor je antwoord IJkenhout.

De dampdichte folie aan de warme kant is een uitdaging, omdat de lewisplaten op vloerbalken rusten. Ik heb daar dus geen mooi groot open oppervlak waar ik de folie kan plaatsen.

Of kan ik de folie 'helemaal' aan de warme zijde plaatsen? Dan wordt dit de volgorde:

[Slaapkamer]
Laminaat
Ondervloer
Dampdichte folie
Smeervloer
Beton
Lewisplaat
Houten vloerbalken met glaswol ertussen
Gipsplaat
[Garage][Bijkeuken][Toilet][Buiten]
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Veel ondervloeren zijn ook dampdicht (met afgeplakte naden). Maar met een lewisvloer eronder vind ik het niet echt nodig.

Gipsplaat in een onverwarmde ruimte is niet echt een succes. Beter dan een plafond plaatsen wat beter tegen vocht kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu