Plan douche zolder; graag feedback

QBoers

  • #1
Beste klussers,

Ik zou graag feedback willen op het plan hieronder voor een douche op zolder. Ik ben veel wijzer geworden van alle bijdragen op dit forum en op andere sites, maar jullie hebben vast nog goede tips.

Situatie: we verhuizen binnenkort naar ons ‘nieuwe’ huis (uit 1920) met een grote zolderkamer over de gehele lengte van het huis. Er zijn hoge, ruime dakkapellen aan de voor- en achterzijde, dus een mooie, lichte ruimte. Er is wel een wastafel, maar we willen graag een douchegelegenheid voor ons gasten maken.

De badkamer (inloopdouche, wastafel, geen toilet) komt in een van de hoeken van de kamer, deels ‘in’ de dakkapel. Achter deze hoek van de kamer is een opslagruimte met tevens de CV-ketel. Daar is ook het centrale kanaal met afvoer. In de hoek voor de toekomstige badkamer zit een deur naar deze ruimte. Het plan is om deze deur te behouden.
De opslagruime is van de toekomstige badkamer gescheiden met gipsplaten gemonteerd op een houten frame. Op de vloer in de zolderkamer ligt een eikenhouten plankenvloer met daaronder simpele houten planken.

Plan: realiseren van een inloopdouche op een nieuw aan te leggen tegelvloer.
  • Eikenhouten vloer verwijderen (planken), houten planken (ondervloer) verwijderen.
  • Zwaluwstaartplaten op de houten balken. Platen aarden. Bekisting voor te storten vloer aanleggen, bevestigen aan houten balken (de rest van de houten vloer blijft immers behouden). In deze bekisting kantstroken van tempex isolatieplaten van 1cm dik.
  • Storten van lichtgewicht betonvloer met afschot 15mm/1m. Totale dikte 70mm.
  • Douchegoot met flens (en RVS-sifon) ingegoten in beton, met tevens afvoer voor douchegoot en wastafel (afschot PVC-buizen: 10mm/1m).
  • Vervangen van normale gipsplaten door groene gipsplaten. Primer op de gipsplaten. Kimpasta en band op de nieuwe gipswand en nieuwe vloer.
  • Aanleggen waterleiding (flexibel) voor douche en wastafel.
  • Tegelen vloer en wand
  • Plaatsen douchewand, wastafel, kranen, inbouwspotjes.

Hier is ook een tekening van het plan. Linksboven een globale schets van de zolderruimte (ik heb de precieze maten niet allemaal opgenomen) met een bovenaanzicht en tekeningen van de muren.
Als er dingen onduidelijk zijn, laat even weten, dan licht ik graag toe. Alvast hartelijk dank voor jullie commentaar.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu