Vochtbestendigheid veerregels bij isolatie enkelsteens muur

Space

  • #1
Hallo,
Momenteel werk ik aan een warmte-/geluidsisolerende wand in mijn garage. Hij wordt opgebouwd uit veerregels (balken van 2 lagen watervast MDF met vlokkenschuim ertussen), met vervolgens 18mm OSB3 plaat en 12.5mm gipsplaat. Het isolatiemateriaal tussen de regels is FlexCL (soort vermalen oud-papier), wat helemaal vochtbestendig is, dit goed kan opnemen en afstaan. Ik creeer een spouw tussen de buitenmuur en het isolatiemateriaal, waardoor er continu ventilatie is tussen het isolatiemateriaal en de buitenmuur. In de buitenmuur zitten boven en onder al de bekende ventilatieopeningen tussen de bakstenen.
Mijn vraag is als volgt. De bakstenen zuigen vocht op bij regenbuien. Het is niet zo dat de druppels er af lopen natuurlijk, maar toch vraag ik me af hoe het watervaste MDF zich op lange termijn gaat houden. Het is niet lachen als over 5-10 jaar de muur los komt te staan en je overnieuw kunt beginnen.
Voorheen zaten er tegen deze muur ook houten regels, van vurenhout. Deze waren NIET rot, ondanks dat ze er al 25 jaar tegen deze muur zaten. Echter, waren deze regels aan de achterkant wel voorzien van een soort teerlaagje.
 

Space

  • #2
Het is misschien een paardenmiddel, maar bv de achterzijde van het mdf insmeren met die dikke zwarte daklijm? Folie lijkt mij een slecht plan, bij het aandraaien op de muur beschadigd de folie en vocht wat er tussen komt kan slecht weg.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Er kan best wat vocht door enkelsteens baksteen heenkomen hoor. Je hebt het watervaste MDF zelf gekocht. Staat in de specs niet waar het voor bedoeld is en hoe het toegepast moet worden?
 

Fwalraven

  • #4
Kunstofringen tussen de lat en de muur, zodat de lat wat vrij is van de muur?

Frans
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Let op lijmen bevatten oplosmiddelen en meestal geven die een luchtje af.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu