Radiatoren ophangen aan multiplex wand

Saucisson

  • #1
De radiatoren op zolder staan nu op pootjes een stukje de kamer in omdat het dak ietwat schuin toeloopt. De zolder moet nu een woonvertrek worden en daarom wil ik graag de radiatoren aan de wand hangen i.v.m. ruimte / stof / mooier.

De vraag is kan ik qua gewicht de radiatoren aan de wand hangen (12mm multiplex met isolatie erachter)? Of moet ik er nog een plaat multiplex tegenaan lijmen en schroeven en hem daaraan hangen?

De radiatoren zijn 40 bij 80. Ik heb geen wandbeugeltjes dus die zal ik moeten aanschaffen.

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Wat zit er achter het multiplex?
Als daar voldoende stevig regelwerk achter zit zou het moeten kunnen. Als het kan de beugels op het regelwerk schroeven.
 

Saucisson

  • #3
De multiplex platen vormen in feite het dak/wand. Daarachter zit een paar cm isolatiemateriaal en daarachter een soort kunststof pannenplaten. De multiplex platen zitten gelijmd en geschroefd op de balken van het dak (mansardedak achtig). Deze balken zitten ongeveer 1.2 meter uit elkaar.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Begrijp ik nou goed dat de wand waaraan je de radiatoren wilt hangen een beetje schuin naar binen staan? Ivm mansarde kap.
Dan zou ik het zeker niet doen. Dan gaat het multiplex zeker doorhangen.
Als de wand rechtop staat vind ik het al een beetje een grensgeval.
Je hebt wel erg weinig houvast met 12 mm.
Ik zou ik er dan voor kiezen om een extra plaat multiplex tegen de wand te schroeven / lijmen.
 

Saucisson

  • #5
Klopt hij staat een beetje schuin naar binnen. Dat doorhangen is te voorkomen door er een stuk tegen aan te maken? Is het afdoende als ik een stuk er tegen aan maak dat net wegvalt achter de radiator?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Nee, ik zou het op de regels vast zetten die op 120 cm zitten. Wellicht dan over de hele wand om het één geheel te maken?
 

Saucisson

  • #7
Die platen zitten dus van buiten naar binnen geschroefd in de balken. Een plaatje ter verduidelijking.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Dat zijn dakplaten. Daar zou ik geen radiator aan willen hangen.
 

Saucisson

  • #9
Balen dus toch de pootjes of een constructie maken die aan de balken hangt...
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Typisch een geval van dat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden. Ik dacht dat het multiplex van binnenuit tegen de balken zat.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Even hardop denken. Twee balkjes 44x70 tussen de spanten vastzetten; Daar kan je de radiator aanhangen. Zet de twee balkjes waterpas, dan komt de radiator mooi recht te hangen.
 

Saucisson

  • #12
Dank! Ik ga er nog even over piekeren maar heb nu de informatie om een keuze te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu