Hout voor overkapping dakterras

Davea

  • #21
Ok, dan is het helder. Dat ga ik doen.
dan komt er vrees ik wat gefreubel aan te pas, want ik wil de dragers aan de voorkant wat uit laten steken. Nu liggen ze dan mooi, aansluitend p de liggende balk, maar als de achterzijde 8,5 cm lager komt te liggen, dan stekken de liggers, wat omhoog, en lggen ze niet naadloos en plat op de voorste balk.

is hier nog een oplossing voor? ik beloof dat dit mn laatste vraag is :D
 

Davea

  • #22
Poster schreef:
Dat ligt aan de constructie, de kant waar het water naartoe moet, moet ongeveer 8.5 cm lager zijn, dus daar moet de balk lager liggen.
eigenlijk heel simpel. gewoon 8,5cm, van de totale dikte van de balk aftrekken en eventueel in de ligger laten zakken. Dit soort inkepingen maken is volgens mij niet handig, wanneer de balk al ligt, lijkt mij? gelukkig ligt de achterste balk nog niet, maar de voorste wel.
 

Poster

  • #23
U kunt de voorste balk wat inkepen, maar het is geen vreselijk drama, als hij wat schuin erop ligt.
 

Davea

  • #24
Ok, top
dan weet ik nu genoeg denk ik. de max dikte van de ligger is 6,8cm. hier kan ik geen 8,5 cem afhalen. Dan moet ik denk ik nog 1cm, de liggende balk in.

bedankt voor alle info en fijne avond. mocht ik nog vragen hebben, dan kom ik hier weer even buurten.

grt,
Dave
 

Davea

  • #25
Nog een laatste vraag.
het skelet staat en is waterpas. Alleen nu wil ik de dragers gaan neerleggen.
Een afstand van 2.40 mtr met 4 liggers.

liggers zijn niet vierkant, maar zijn 4,4x6.8

ik wilde hem zo neerleggen, dat de planken rusten op de 6,8 hoog
Maar dan kom ik niet uit met de hoeklat ( die wordt 3cm hoog), maar dan zit ik al tegen de inderkant van de dakgoot aan.

Dus ik kantel de draagbalk. zodat hij nu 6,8 breed is en 4,4 hoog.
Maar nu zit ik met een dilemma. Hier kan ik natuurlijk nooit 8,5 cm, verzakking uit zagen. Als ik bv 1,5 cm zou doen, boven de plek waar ook een staander staat, dan houd ik nog genoeg balk over? want nog 30cm, voorbij de inkeping, komt nog een plank of twee.

Maar ik ben bang dat die twee planken er oor zorgen dan de drager afbreekt, omdat die inkeping de balk op dat punt vrij verzwakt heeft. Kan ik dit doorzetten of is er een andere truc voor? ik heb de afstand van het dak en de dakgoot berekend, zonder de driehoekige lat waartegen de dakleer komt.

iemand een suggestie? tot nu toe verloopt het voorspoedig maar zit nu even hiermee.
helaas heeft de dakgoot, aan de frontzijde een extra latje van een 1,5 cm, waardoor de afstand van het dak naar de dakgoot, dichtbij de gevel, groter is, dan 40cm daarvoor omdat die verdikking daar zit ( kan ik daar anders een stukje uitzagen?)

groeten,
Dave
 

Poster

  • #26
Kunt u wat duidelijke foto's maken van het frame, zo wordt het wat lastig, maar komt er ook schuinhout op de lage kant, of komt daar eenvoudig een goot. Zoniet dan moet u daar uitlopen maken.
 

Davea

  • #27
Hierbij een foto.

op foto 1, ziet u aan de linkerzijde van de goot, een naar beneden uitstekend randje. Dat is waar ik mee zit. Ik denk niet dat het mooi is om de planken tot de muur te laten doorlopen, maar de dakleer en opstaande rand, tegen de dakgoot aan te leggen. Vanonder het dak zal het een onzichtbaar geheel zijn,mmaar het vooraanzicht lijkt me niet zo mooi.






de balk hier, die tegen de muur staat, wil ik gaan neerleggen voor de planken. deze is 4.4x6.8 cm. Om dus ruimte te winnen i.v.m dat uitstekende randje, wilde ik de lange zijde niet staand, maar liggend monteren. om zo 2cm te winnen. Maar ik vind het niet mooi en de draagkracht gaat toch ook omlaag? Hier heb ik er 4 van voor 3m breedte.






wat de goot betreft, wil ik aan de achterzijde ( zichtbaar op foto 2) gewoon over de gehele lengte een gootje plaatsen. Achter dat muurtje op foto 2, zit al een afvoer van het balkon.

Ik ben alleen wat onzeker dus over het afschot. De dikte van de drager zoals hierboven omschreven zou ik staand willen plaatsten maar zit dan met de uitstekendende rand. Wel heb ik afgetekend waar de draagbalken worden gedragen door de ligger. Daar zal ik de draagbalk moeten inzagen. Maar hoe diep moet ik dit doen? minimaal om toch het water te laten aflopen. Het is geen woonhuis, maar een simpel zithoekje ;-). Het liefst zou ik weten hoe diep ik de inkeping moet maken voor een minimale helling naar beneden. Ik moet het alleen doen, dus heb geen extra handen die me kunnen assisteren.

Het waterpas krijgen van dat ene stukje, op foto 2, in mn eentje als onervaren klusser, heeft me al 8 uur gekost ( wel op mn gemak hoor, met een muziekje )
 

Davea

  • #28
Oja. iets wat ik me vandaag afvroeg. op foto 2, ziet u de ligger heel duidelijk hangen. Deze is 3 mtr, maar een deel daarvan steekt over de linker staander. Maar moet ik in het midden nog een staander plaatsen? omdat hij niet zo breed is, vind ik nog een paal in het midden, een stoorzender in mijn blikveld. Maar wat is zinvol? de planken komen verticaal te liggen tov de foto. Dus van rechts naar links, op 4 dragers.

planken zijn al 3 meter lang en 14 cm breed. Zo kon ik makkelijk de planken neerleggen. Ik zal er eerst vanaf de achterkant ( via balkon) een plank moeten neerleggen, en steeds vanaf de voorkant een plank onder de rol dakleer moeten schuiven, stukje vastplakken en weer een stukje doorrollen en weer een plank eronder. Vanaf plankje 3, moet ik ook alvast de driehoekige lat erop gaan liggen en hier cm voor cm, alles vastzetten, vast schroeven en vervolgens plakken. Daarna weer een stukje uitrollen, plank eronder, vast schroeven en leer over de rand vouwen. Het is echt nadelig dat ik er maar vanaf 1 kant bij kan en geen extra handen heb. :-)

Maar wel leuk om te doen.
 

Poster

  • #29
Als u genoeg liggers maakt, zodat die het dak ook met sneeuw, kunnen dragen, kunt u in het midden staanders/constatiels zetten voor de plaatsing van het dak, zodat u erop kan staan, en als alles klaar is kunt u die weer weghalen.
Maar maak genoeg liggers, zodat het geheel niet naar beneden komt, of laat iemand die er meer kijk op heb, u even helpen bij de bouw van het frame.
 

Davea

  • #30
Ok, dus twee dragers op 2,4 mtr diepte, is te weinig? dan moet er ook een staander bij komen. is opzich geen probleem. Die heb ik er zo bij gezet.

dank voor uw bericht
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #31
Kijk eerst even hier, bereken de balkdiktes en ga dan opnieuw aan het rekenen wat wel of niet mogelijk is.

De zelf klevende dakbedekking is een toplaag, dat houdt dus in dat er een onderlaag onder moet.
 

Davea

  • #32
Dank
 

Davea

  • #33
Bedankt voor jullie hulp. Ik heb er idd even iemand bij gehaald.
we ( buurman en ik )hebben nu een laatste duscussiepunt. We hadden het over zelfklevend dakleer. We moesten hiervoor dus stap voor stap de rol uitvowen en vastzetten ( omdat we maar van een kant het dak op kunnen.

Maar ik dacht.. "waterdicht is waterdicht" en ik lad iets over vloeibaar rubber voor dakgoten. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dak afmaken en op afstand de boel dichtsmeren. Iemand ervaring met vloeibaar rubber?

De toepassingen staan op internet, maar zitten hier nog haken en ogen aan vast? welke jullie als ervaren dakdekkers, al hebben getekkeld.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #34
Vloeibaar rubber zonder dakbedekking als onderlaag, zou ik nooit doen.
Ook naar de prijs gekeken ?
 

Davea

  • #35
Klopt, als ondergrond kon het op Hout, steen en metaal.
er stond op omschreven. " voor het waterdicht maken van daken" Alle ondergronden, behalve pvc.

Een simpelere omschrijving kan bijna niet.Wat is er dan zo slecht aan? De prijs is wat hoger idd maar dat compenseert weer in het gebruiksgemak, zo bedacht ik me. het gaat om ruim 6,5m2.

u geeft aan nooit vloeibaar rubber te gebruiken zonder dakbedekking als ondergrond. Wat is dan de meerwaarde van vloeibaar rubber als het dak al bedekt is ?

Er komen eerst planken onder uiteraard. Planken van 3mtr lang, 1,6cm dik en 14cm breed. Dat is de ondergrond. Dat moet , Anno 2015, toch in een uurtje waterdicht gemaakt kunnen worden op een hele eenvoudige manier? Anders wilde ik zelfkevende dakleer gaan vastzetten. Maar gaan staan op het dak met een brander ga ik niet doen. Dat heb ik mijn vader zien doen toen ik zelf 8 of 9 was. Dacht dat dat niet meer werd gedaan eigenlijk. Ben nu 25. :-)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #36
Kijk om je heen, deze manier zal je nooit tegenkomen. Een constructie van planken waterdicht maken zie je bijvoorbeeld de scheepsbouw.
Wat ik in een andere rubriek heb geschreven zoek op het internet hoe ze houten schepen waterdicht maken. :wink:
Buurten op YouTube, daar staan zoveel filmpjes op er zal zeker een methode bij staan die jouw aanspreekt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #37
Heb je ook aan de vergunning gedacht?
 

Davea

  • #38
Heb gekeken. Het wordt toch dakbedekking. Zmaar ik laat dat doen.
Een vergunning leek niet noodzakelijk. Moest pas, indien de constructie meer dan 3 meter vanaf mijn eigen gevel zou afkomen en wanneer deze hoger zou worden dan 3 meter.

Buiten dat, lag er voorgeen een soort jungletuin op het terras. Van de vorige bewoner lag erAls sfeermaker vanaf de dakgoot, schuin naar de achtergevel een grote boomstam, waar weer planten aan hingen. deze boomstam stond weer op een of andere stam. ( zie foto )

deze puinhoop heb ik weggetrokken en vervangen voor houten palen. Er veranderd dus eigenlijk vrij weinig, alleen komen hier 18 liggende plankjes op zodat we droogzitten.. Er was nog iemand die begon over een vergunning. Maar dat zou tov de oude situatie ( wat geen probleem was toen iemand van de gemeente, in het kader van de part. woningverbetering, geen probleem was) een vergunning zijn voor droogzitten.

Er zijn nog wat mensen in de verte, die op hun dakterras een soort pergola hebben neergezet. Het enige dat verschilt is dat ik er plankjes op ga neerleggen. Die hele procedure van aanvraag, skip ik maar. Weghalen zal ik ook niet doen. Is eigen terrein. Je mocht, zo dacht ik, tot 3 meter vanaf je gevel, uitbouwen? Alle muren van het terras, zijn van ons, dus zou ik aardig kunnen uitbreiden?

uiteindelijk moet het iets worden zoals de foto hieronder. Zou daar een vergunning voor moeten aangevraagd moeten worden en voor de bovenste foto niet?

 

Poster

  • #39
Het vloeibaar rubber kan inderdaad op hout, maar wordt wel duur, wil u een behoorlijke dikte krijgen.
Dakbedekking is uiteraard het beste, en dat is dan ook weer voor de eerst 15 jaar.

Werkze.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #40
@Davea,

verstandig besluit, vloeibaar rubber op hout levert behoorlijk kans op lekkage door het werken van het hout, op een paar plaatsen iets te weinig vloeibaar rubber en het trekt kapot.

Dakbedekking gaat minstens 30 jaar mee mits goed gelegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu