Extra groep t.b.v. laadpaal auto

DMS23

  • #1
Mijn vrouw en ik hebben een Plugin-Hybride auto gekocht en een bijbehorende laadpaal. Op zich allemaal niet heel erg spannend, maar een laadpaal moet toch aangesloten worden dus heb ik de paal gemonteerd en draad al getrokken van de laadpaal naar de meterkast. In de meterkast wil ik een "schone" groep maken alleen voor het opladen van de auto. Beetje lullig als ik de waterkoker aanzet en de groep klapt eruit.

Dus heb ik een "Merk X" automaat/aardlek in één gekocht en die wil ik gaan aansluiten in de meterkast. Vanaf de laadpaal komen uiteraard 3 draden. Geelgroen (aarde) is de makkelijkste om aan te sluiten. Deze gaat bovenin de groepenkast op de aarde rail geschroefd worden. De andere 2 draden, bruin en blauw gaan door naar de automaat.

De bovenkant van de automaat is makkelijk aan te sluiten N = Blauw en de 2 is voor bruin vanaf de laadpaal. De onderkant is natuurlijk exact hetzelfde 1. = bruin en N = blauw.

Alleen nu komt de vraag, voor de bruine draad heb ik nog ruimte onderin de meterkast in het aansluitverdeelblok, maar voor de blauwe draad heb ik geen ruimte meer.

1. Mag ik een extra draad erbij prikken bijvoorbeeld de laadpaal bij de zonnepanelen? dus 2 draden in één punt?

2. Links onderin is er nog een aansluitverdeelblok vrij alleen staat daar het tekentje van aarde op. Mocht 1 niet mogen, mag ik deze dan gebruiken? en door lussen? Immers het aansluitblok zelf is duidelijk herkenbaar door de kleur draad die er doorheen loopt. Uiteraard voor het doorlussen gebruik je dan 4mm2 draad en geen 2,5.

ik ga proberen een foto te uploaden, maar krijg een Error melding.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
1 nee, die rail is geschikt voor 1 draad, niet voor 2.

2 nee is gemarkeerd als aarde en daardoor niet voor andere doeleinden te gebruiken

Normaal pak je een adereindhuls in Twin uitvoering.
Zet daar 2 blauwe draden(VDs) in en perst deze met de bijbehorende tang.
De 2 uiteinden voorzie je van een adereindhuls in single uitvoering en die gaan naar de automaten.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Aanvullend: VDS is soepele draad, geen massieve draad hiervoor gebruiken.
 

DMS23

  • #4
Hartelijk dank voor de gegeven tips. Ik snapte het al niet hoe ik 2x een harde kern in één zo'n dubbele adereindhuls zou moeten krijgen.

Omdat het gaat om een dure auto met dito laadpaal heb ik contact opgenomen met de leverancier en installateur van onze zonnepanelen. Die heeft de installatie afgemaakt en alles aangesloten.

Topic mag gesloten worden. Nogmaals bedankt voor het advies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu