Afvoer wasbak- Idee om af te laten lopen

Franken

  • #1
De afvoer van de wastafel in de badkamer begon te lekken en bleek volledig verduurd. Ik drukte zo met mijn vinger een gat in de pijp:





Het vervelende is dat het lijkt alsof de oude afvoerbuis net niet naar beneden afliep en dat er daardoor continu water en vuil in is blijven staan waardoor de pijp weggerot/geoxideerd is. Mede hierdoor twijfel ik of ik gewoon het rechte buisje waar het gat inzit zal vervangen, of het in zijn geheel vervang.

Heeft er iemand een goed idee om het wel af te laten lopen?

Als ik de sifon eraf haal ziet het er zo uit:





De afvoer in de muur is een PVC buis zoals je ziet. Kan ik aan de onderzijde van het metaal van de wastafel gewoon een plastic sifon monteren of is dat andere schroefdraad? Het metalen deel laat ik liever zitten omdat daar de stop van wasbak mee open en dicht gaat.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het makkelijkst is een (nieuwe) bekersifon chroom, dat past daar zó op. Neem de oude even mee zodat je zeker weet dat de onderlinge afstanden hetzelfde zijn. Je hebt in de hoogte niet veel speling...

Wel in de muur een nieuwe rubber verloopring voor 40 mm naar 32 mm zetten. Ik neem tenminste aan dat de pijp in de muur 40 mm is, is op de foto niet helemaal zuiver te zien.

In dit antwoord zie je een prachtige tekening van zo'n rubberen ring in de muuraansluiting.

Kijk ook even bij dit onderwerp voor wat betreft sifon en 'waste'. :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
U kunt het pijpje naar de muur niet af laten lopen omdat er geen ruimte is tussen de waste en de sifon.
Als de waste niet gebruikt wordt kunt u die eventueel verwijderen, dan zou het kunnen als de afvoer tenminste haaks uit de muur komt.
Van de andere kant, als dit 1 keer in de zoveel jaar gebeurt is het een kleine moeite het pijpje te vervangen.

Schuur het pijpje aan het uiteinde iets op, smeer een beetje pvc lijm in de bocht van de afvoer en druk het pijpje er in, zit weer voor jaren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu