Muren stuccen

K0rkie010

  • #1
Hallo beste klussers.

Eerst even een kleine intro over mijzelf.
Enige tijd geleden heb ik een appartement gekocht uit 1983.
Waar ik onlangs last kreeg van een lekkage in de koudwaterleiding. Dus jullie kunnen wel voorstellen dat de vocht ook was doorgetrokken naar de muren.
Dus heb ik gelijk maar besloten om al het behang tot de kale wanden te verwijderen.

En nu wil ik graag zelf gaan stuccen echter lees ik veel verschillende dingen. En wil eigenlijk toch specifieke raad van jullie!

De muren die gestuukt gaan worden zijn het volgende;
- Soort gietbetonnen platen? (dikke muur tussen mij en de buurtjes) waarvan de kieren gesmeerd zijn met witte gips.
Daarnaast hebben de betonnen muren last van 'bubbel' gaatjes.

- En gasbetonnen platen welke ook weer tussen de kieren gesmeerd zijn met witte gips.

Tevens lopen al die 'platen' tot het plafond, dus het zijn geen blokken oid.

Voor de rest zijn de muren wel recht. En ik ga er van uit dat ik het met een laagje Roodband moet redden.

Echter weet ik nou niet precies welke stuc primer ik moet gebruiken. Nou lees ik dat het gele primer 'stuc-primer' voor sterk zuigende ondergronden geschikt is. (zoals het gasbeton dus). En dat het Betokonakt weer geschikt is voor niet sterk zuigende ondergronden, zoals die betonnen muur met gaatjes.

Maar wat ik lastig vind, vanwege de gips, wat zowel over de gasbeton en betonnen muur gesmeerd zit.
Het gips zuigt het water beter op dan het betonnen muur. Maar op de gasbetonnen muur zuigt het slechter water op dan het gasbeton zelf.

Daarnaast, zit er her en der toch nog wat hardnekkige lijmresten op de muur waar ik met een steekmes amper onder kom als het nat is. Het wordt namelijk erg glad en wordt een glibberig papje waardoor je er overheen glijd ipv er af schraapt.
Echter, als de lijmresten droog zijn voelt het niet plakkerig aan maar zoals je kan voorstellen neemt het gasbeton slechter water op als er nog een beetje lijmresten op zitten.

Ik heb hier dus te maken met verschillend zuigende ondergronden terwijl de ene muur een soort van betokontakt nodig heeft. en de gasbeton muur de gele stuc-primer. Maar ook weer niet helemaal vanwege de lijmresten en gips laagjes?? Graag zou ik hier dus meer info willen hebben hoe ik deze kwestie moet tackelen.

En ook de bubbel gaatjes in de gietbetonnen muur... moet ik die eerst dichten met één of andere vulmiddel of kan ik hier gewoon na het primeren, overheen stuccen?

Ik zal morgen, als het weer licht is, wat foto's plaatsen.

Groeten,
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarschijnlijk is een dun laagje Fix&Finish al voldoende. Dan hoef je helemaal niet voor te strijken.

Roodband pas als er een cm laagdikte nodig is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu