Buitenverlichting (LED) knippert

Cogito

  • #1
Ik heb een paar weken geleden een aantal 12V LED spots geinstalleerd in mijn tuin. Deze werken met een In Lite transformator.

Alles werkte prima. De lampjes gingen netjes aan wanneer ik de trafo inschakelde. Di heeft een aantal weken goed gewerkt. Tot vandaag.... Ik probeerde net de lampjes aan te doen, maar deze gingen niet meer aan. Ik dacht dat ze het helemaal niet meer deden, maar af en toe beginnen alle lampjes te knipperen.

Verder heb ik met 2 verschillende spots geprobeerd deze rechtstreeks op de trafo aan te sluiten en dan werkt het prima.

Kan iemand mij vertellen welke dingen ik eerst moet checken voordat ik m'n hele tuin weer overhoop haal om alle bekabeling e.d. te controleren?

Toen ik de trafo net langere tijd aan liet staan, bleven de lampjes uiteindelijk constant branden. Maar nadat ik ze weer uit deed en weer aan, bleven ze knipperen.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Waarschijnlijk is de voeding ('transformator') defect of te krap uitgevoerd. Bij overbelasting gaat hij even uit.
Nu doet hij net of er bijna altijd overbelasting is.
 

Cogito

  • #3
Nee, overbelasting is het sowieso niet. Het is een 108W trafo en ik heb er 13 spots op aangesloten van elk 2W (LED).

Toen ik vandaag de (paar weken geleden gelegde) grasmat aan de kant rolde om bij de bekabeling te komen, deden de lampjes het opeens weer... Gelukkig begonnen zet even later weer te knipperen. Ik heb de bekabeling bekeken en er leek een punt in te zitten waar eventueel kortsluiting mogelijk zou kunnen zijn. Er is een afgeknipte kabel gebruikt waar vervolgens een stekkertje aan bevestigd is. Echter had ik beide uiteindes verder niet afgescherm. Ze lagen dus open. Wat bij vocht oid natuurlijk kan zorgen dat beide uiteindes met elkaar in contact kunnen komen. Ik heb beide eindes nu goed afgeschermd.

Ik heb nu een aantal keer de lampjes uit en aan gehad. En tot nu lijkt het probleem opgelost. Hopelijk was dit inderdaad het probleem en blijven ze nu voor langere tijd netjes werken. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu