Scheuren in oud huis

Ruchama

  • #1
Al zo lang ik hier woon verschijnt er regelmatig ergens ruimte tussen bijvoorbeeld een plafondlijst en plafond/muur. Dat kan gebeuren dacht ik bij een oud huis. Huis is ongeveer 100 jaar oud. Het is overigens een huurhuis. Het klusbedrijf van woningcoöperatie heeft ook wel scheuren opgemerkt in het verleden. Maar die scheuren zaten in de later ingezette wandjes en zouden met de werking van het huis te maken hebben.
Maar ik ontdek ondertussen steeds meer ruimtes en scheuren. Waaronder ook 2 verticale scheuren (1 op een slaapkamer en 1 op de draagmuur in de woonkamer) En er is een horizontale scheur in een harde muur bij de trap. Ik weet niet of die muur nog een soort van draagfunctie heeft of er later in gezet is (de huizen zijn ca. 30/40 jaar geleden verbouwd van binnen)
Ik heb foto's gemaakt voor de woningstichting. Ik heb nog geen bericht van hun. Maar ik ben wel benieuwd naar wat dit kan zijn. Een woningstichting is (mijn ervaring) vaak uit op de goedkoopst mogelijke manier van reparatie. Maar ik heb in het verleden vaker scheurtjes dichtgemaakt hier. Er komen er alleen maar meer bij. En die scheuren gaan ook gewoon weer open. Dus ik ben wel benieuwd naar wat jullie denken wat dit is en wat er gedaan moet worden. Binnenkort wil ik namelijk ook het interieur weer wat opknappen en dus schilderen. Maar ik wil liever over 2 jaar niet weer alles opknappen.
Ik heb meer foto's. Maar deze foto's laten wel zien wat er in het huis gebeurd.

Paar jaar geleden is er trouwens hier in de straat een nieuwe riolering en afwatering aangelegd.

Verticale scheur woonkamer. Is niet heel duidelijk te zien op de foto. Scheur komt vanuit het plafond en gaat naar de aanhechting van de 2 muren toe. (geen idee hoe ik de foto hier goed gedraaid krijg)



De hal



Ook de hal. Maar deze kieren komen overal in elke ruimte van het huis te voorschijn. Ook op de bovenverdieping.



Verticale scheur in een hard aanvoelende muur bij de trap (foto is op de kop hier op de pagina terechtgekomen)



De muur in de kelderkast brokkelt af aan de onderkant. Pleisterwerk laat ook los.



Op de logeerkamer begint ook een verticale scheur zichtbaar te worden
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Haal er een bouwkundige bij, op afstand is dit niet te beoordelen.
 

Ruchama

  • #3
Of er een bouwdeskundige bij komt kan helaas alleen de woningstichting bepalen. Maar het klusteam heeft hier al vaker scheuren gezien en ook het gat in de muur van de kelderkast. Hun antwoord? We willen het wel dichtmaken hoor en een schilder sturen. Maar ik weet uit ervaring inmiddels dat de scheuren gewoon weer opengaan en er komen er meer bij. Dus dat is geen oplossing.
Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Poos geleden bijvoorbeeld lekkage van het dak van de bijkeuken. Volgens het dakbedrijf was het dak aan vervanging toe. Maar dat was te duur. Dus overal zijn de lekkages gedicht. Maar continue kwamen er nieuwe lekkages bij. Dus uiteindelijk heeft het een hele poos geduurd voordat het dak waterdicht was. Alles gaat zo goedkoop mogelijk. Maar ik wil schilderen hier. En liever niet over 1 of 2 jaar weer. Een paar jaar geleden waren het alleen wat scheuren op sommige plaatsen en dan vooral in de muurtjes die er ooit bij in gezet zijn. Maar nu zie ik het overal en ook zeker in 1 draagmuur.
Ik ben benieuwd wat de woningstichting hier aan wil doen. Hopelijk iets wat een blijvend/langdurig effect heeft.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
De aansluitingen tussen bouwdelen (muren/plafond e.d.) moeten altijd losgehouden worden. Die blijven bewegen.

Scheuren in een muur is een ander verhaal. Als een scheur exact verticaal loopt, zit daar waarschijnlijk een naad of dilatatie. Anders scheurt een muur niet zo precies.

Laat dit gewoon aan de verhuurder over. Hou er met het schilderen rekening mee, dus op de juiste plek de verf insnijden en/of kitten.
 

Ruchama

  • #5
Over de ruimtes tussen de bouwdelen heb ik me idd nog nooit zorgen gemaakt. Maar er komt nu wel op heel veel plaatsen ruimte tussen die bouwdelen. De verticale scheur in de woonkamer is nieuw en gaat helaas niet in een rechte lijn.
Ik heb de belichtingswaarde van de camera wat donkerder gezet waardoor de scheur op de foto beter te zien is. Foto is weer gedraaid hier terecht gekomen. Maar de scheur begint dus in de zijmuur bij het plafond en loopt dan naar de andere muur toe (dat is de muur van de voorkant van het huis)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Als je de woningbouw niet vertrouwd, kan je altijd zelf een deskundige inschakelen.

Verder kunnen we je niet helpen. Daarom gaat deze op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu