Verbouwing zolder advies

JoostBr

  • #1
Ik heb ondertussen de meeste topics over zolderverbouwingen / vlieringen op dit forum inmiddels wel gelezen en heb ondertussen ook in grote lijnen wel helder waar ik rekening mee moet houden en hoe ik het moet aanpakken, echter wil ik toch graag nog wat advies inwinnen.

Ik wil graag 2 kamers realiseren en een vliering die dmv vlisotrap te bereiken is. De trap komt alleen erg ongelukkig uit in de kamer en ik wil de ruimte graag zo efficiënt mogelijk inrichten. ik heb volgende indeling bedacht. Zie ik wat over het hoofd? kan het efficiënter?

Ik wil de balken(60x160) dmv een strijkbalk aan beide kanten aan de KZS muur bevestigen en de scheidingswanden maken uit een regelwerk, deze ondersteunen de balkenconstructie. De achterzijde van het traphek wil ik weghalen en op deze plaats een scheidingswand neerzetten.

Vraag mbt tot het regelwerk: 50x70 of SLS 38x89? 50x70 is goedkoper, maar 38x89cm sterker?







 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Kan de verdiepingsvloer de extra kracht van dragende wanden opnemen?

40x70 is zo'n beetje standaard voor binnenwandjes. Evt. op strategische plekken dubbele staanders.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Loop nog even na als je de zolder opgaat, een draai kan maken met spullen die wat langer zijn. Bijvoorbeeld een spiraal of delen van een bed.
 

JoostBr

  • #4
Dat is een goede, bedankt voor de tip.

Ik wil voor de balken van de verdiepingsvloer balken van 3m nemen. Deze aan de muurkant in schoentjes, aan een strijkbalk, leggen. De andere kant leg ik dan op de scheidingswand, vanuit de andere kant gezien hetzelfde en dan de balken tegen elkaar aan. Een balk van 5,7m krijg ik namelijk niet op zolder.

de wanden wil ik gaan maken met 50x70, stijlen om de 30cm met een dubbele of zelfs driedubbele regel aan de bovenkant.

Het vloeroppervlak wordt 3,3m x 5,7m en alleen als bergruimte gebruikt. Ik ben geen constructeur, maar denk dat deze constructie wel solide genoeg is....
 

Caratje

  • #5
Hoe heb je dragende muur in het midden stevig genoeg gemaakt (zonder aan het dak te hangen)?
- balken voor vloer (en vloer) is mij wel redelijk duidelijk)
- en vloer onder dragende muur is bij mij ook geen probleem
- het gaat met name om vertikale krachten
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
IJkenhout schreef:
Kan de verdiepingsvloer de extra kracht van dragende wanden opnemen?
Die vraag heb je nog niet beantwoord. Als je dit zelf niet kan, moet je een constructeur inschakelen.
 

JoostBr

  • #7
Ik heb zelf veel gehad aan de info op dit forum, daarom hierbij even een klein foto verslag van mijn klus:


Deel traphek weg en eerste dragende wand in het midden gesteld dmv 1 balk aan de strijkbalk.


Kozijn 1


scheidingswand naar 2de kamer


Kozijn 2 + tweede dragende gedeelte


Tijd om de balken erop te leggen en vlisotrap erin


Vloerplaten erop


Regels voor de gipsplaten en elektra.


Isolatie en gipsplaten

Ondertussen heb ik al een tijd geen foto's meer gemaakt, maar zitten de dakramen er nu in de giplaten zijn afgesmeerd en moet er alleen nog geschilderd worden.

Voor diegene die een zelfde klus van plan zijn, veel succes! ik vond het erg leuk en goed te doen!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Ziet er keurig uit. Bedankt voor de terugkoppeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu