Spouwloze souterrain muur van kalkzandsteen met vocht

Eja1304

  • #1
Binnenkort krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning met souterrain, en willen daar 2 kamers als slaapkamer gaan gebruiken. Op de spachtelputz muren die ongeveer 1.50 m onder het maaiveld zitten, zit aanslag en kristalvorming, de muur is enkelsteens opgetrokken uit 30 centimeter kalkzandsteen, er zijn ramen met ventilatie aanwezig. Bij de bouwkundige keuring heeft men geen erg hoge vochtigheid geconstateerd, maar misschien is dat omdat de ruimte al enige tijd niet meer gebruikt is. Nu zoeken wij naar een goede oplossing en hinken op 2 gedachtes, maar misschien zijn er wel meer...gedachte 1 is buitenmuur uitgraven, sealen (en eventueel een isolatielaag aanbrengen) en de tuin weer herstellen, en gedachte 2 is in de kamers zelf een nieuwe muur optrekken en zo een nieuwe binnen (spouw) muur realiseren en in de buitenmuur extra ventilatie naar buiten aanbrengen. Wie heeft hier ervaring mee of kan ons adviseren?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
In theorie is dit niet nodig als het vocht niet van buiten komt, bv. bij een goed afwaterende grondsoort en lage grondwaterstand.

Maar het is altijd aan te raden om de buitenkant onder de grond waterdicht te hebben. Als je er goed bij kan is dat helemaal mooi. Zeker als je dit kan combineren met isoleren.
 

Bernhard

  • #3
In de binnenlucht zit waterdamp. Die waterdamp kan/zal condenseren op koude oppervlakken.
Een oplossing kan zijn:
- de RV omlaag brengen door meer te ventileren
- de muur aan de buitenzijde, 10cm met bv foamglas, te isoleren, de temperatuur van de muur aan de binnenzijde zal dan hoger worden.
- de muur aan de buitenzijde sealen is geen oplossing, het vocht komt uit de binnenlucht. mvgr bernhard
 

Eja1304

  • #4
EJA1304> Beste IJkenhout & Bernhard:

Klopt, de 'koude' buitenmuur is een belangrijke factor, echter isoleren aan de buitenzijde betekent in mijn geval de tuin afgraven, 1.5m diep, 1 m breed over een lengte van 15m en voordat ik daaraan begin wil ik zeker weten dat er geen andere oplossing is...

De RV is zeker ook een factor, die zou ik graag onder de 60-55% krijgen ivm huisstofmijt. Vandaar ook het alternatief, van binnenuit een voorzetwand aanbrengen waardoor er wel een spouw komt, en die dan extra laten ventileren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu