Koudebrug onderbreking nodig onder overkapping?

Scullyg40

  • #1
Hallo,

ik lees al een tijdje mee op dit forum, en heb hier al heel veel informatie kunnen vinden, dus dank daar voor.

Ik loop nu echter tegen een situatie aan waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden.

Wij zijn bezig met een uitbouw, die tegen onze woning aan komt. Het gaat om een bijkeuken, met daarnaast een overkapping, en ervoor een carport.

Nu heeft mijn zwager die constructief tekenaar is, ons advies gegeven om de huidige buitenmuur te onderbreken, en de toekomstige spouw met de oude spouw te verbinden. Dit om een koudebrug op te lossen, en kans op schimmelvorming te voorkomen. Hij vertelde daar wel bij, dat hij het zelf bij zijn eigen uitbouw niet heeft gedaan, en nergens last van heeft.

Hier onder een situatie schets zoals het gaat worden, ik hoop dat het duidelijk is.



Nu wordt de buitenmuur op 2 plekken een binnenmuur. Hoe ga ik hier het beste mee om?

De deur vanaf de carport komt tegen de bestaande muur aan, dus hier zal ik sowieso de spouw open moeten halen om het kozijnprofiel/spouwlat te plaatsen. Echter tot hoe hoog, en hoe laag moet ik de buitenmuur onderbreken, helemaal tot bovenaan, en tot onder in de fundering?

Aan de zijde van de overkapping zou volgens mij idealiter ook de spouwdikte eruit geslepen moeten worden, maar dan hou ik slechts een 10x10 cm pilaartje over naast de deur. Moet ik dan de nieuwe muur hier in verankeren om meer stevigheid te verkrijgen?

Dan nog de vraag in hoeverre dit überhaupt nodig is, aangezien beide buitenmuren overdekt staan, en dus nooit nat zullen worden. Ik snap dat de kou wel naar binnen zal geleiden, maar gaat dit vocht/schimmelproblemen opleveren? Indien dit enkel de isolatiewaarde van het geheel wat naar beneden haalt, en ik dus iets meer zal moeten stoken, hou ik liever de muur bij de overkapping zoals die is, en slijp ik bij de carport enkel uit wat nodig is voor het kozijnprofiel.

Graag hoor ik van jullie wat hier de beste oplossingen zijn.

Groet, Stefan
plaatje bijgesneden - mod
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hij heeft gelijk, maar ook dat het vaak niet gebeurd :wink:

Het gaat over een bijkeuken? Die wordt vaak niet of weinig verwarmd. Dan heb je minder snel problemen. Hangt ook van de gewenste isolatiewaarde af. Of het nat wordt van regen is niet echt van belang, schimmel ontstaat door vocht van binnen.

Let er bij inslijpen op dat de restanten muren op zichzelf nog stevig staan. Als er voldoende spouwankers zijn toegepast, zal het wel goed gaan. Maar toch een aandachtspunt.
 

Scullyg40

  • #3
Het gaat inderdaad om een bijkeuken. Hier komt wel vloerverwarming in, maar deze zal inderdaad niet zo ver open staan als de rest van de woning.

De isolatiewaarde van de muren zal rc: 3,5 zijn. Wat bedoel je hier precies mee? Met een minder goed geisoleerde muur is het verschil tussen buiten en binnen kleiner, dus minder snel last? Maw minder goed isoleren?

Het is een nieuwbouwwoning van 3 jaar oud, dus de spouwankers zullen wel goed verdeeld zijn, alleen als ik de nieuwe spouw bij de overkapping ga verbinden met de oude spouw, zal er naast de oude achterdeur een pilaartje overblijven van 10x10 cm. Ik denk niet dat hier spouwankers in zitten. Hoe zit het dan met de stevigheid? Ook weet ik niet hoe ver de latei van de achterdeur doorloopt. Als deze niet verder dan 20 cm doorloopt, komt de helft van de neerwaartse krachten van de latei op het 10x10 pilaartje. Hoe verstandig is het dan om de oude buitenmuur open te slijpen?

Als het vaak niet gedaan wordt, betekent dat misschien dat ik de problemen in mijn hoofd groter maak dan dat ze zijn? Het is alleen wel zo, dat wanneer ik wel schimmel krijg, ik er niets meer aan kan doen. Is het misschien ook een oplossing om slechts een enkele sleuf te maken met de slijpschijf? Zo zit er wel een onderbreking, maar eventuele ankers die in de laatste 20 cm zitten, blijven dan het 20x10 muurtje wel vasthouden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Hoe minder goed geisoleerd, hoe kleiner inderdaad het probleem van de koudebrug. Ik denk dat alleen inslijpen niet veel doet.

Het stukje 10x10cm gaat niet blijven staan. Daar moet je een andere oplossing voor bedenken. Kan die muur niet een stukje verschoven worden?

Spouwankers zitten vaak niet dicht bij hoeken. Dat heeft te maken met uitzettingen. Als spouwankers dicht bij hoeken zitten, moet je dilateren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Het is maar waar je van uitgaat. :wink:

De basis is het klimaat van binnen. Dat willen we zo comfortabel mogelijk hebben.
 

Scullyg40

  • #6
Opschuiven is geen optie, de fundering en vloer is al geplaatst. We hebben hiervoor gekozen om de terras overkapping zo groot mogelijk te houden.

Zijn er nog andere oplossingen? Indien hier geen fatsoenlijke oplossing voor is, ga ik 2 insnedes maken waar de nieuwe spouw tegen de bestaande muur aan komt van 7 cm diep, om zo de af te leggen weg voor de temperatuur te verlengen. Wat is de mening hier over?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Voor de koudebrug maakt het weinig uit, maar de sterkte gaat wel hard achteruit :roll:
 

Scullyg40

  • #8
Hmm, oke, geen aanrader dus. Wat te denken van boven naar beneden enkele stenen er uit halen, maar ook enkele laten zitten? Als je de helft er uit haalt, haal je ook de helft van de koudebrug weg toch? Wat zijn de andere opties?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Is dat zo met die koudebrug. De warmtestroom, deze gaat van warm naar koud, zal minder gaan worden. Daardoor zal dat oppervlak warmer blijven. Lijkt mij toch!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Eerst in kaart brengen hoe lang, waarvan en waar de lateien zijn. Je gaat nieuw metselen, dan kan je het stukje van 10cm ook opnieuw opmetselen.

 

Scullyg40

  • #11
Ik betwijfel dat de latei verder over steekt dan de 20 cm die dan verwijdert wordt. Indien ik dit op deze manier zou doen, en de latei geen ondersteuning meer heeft, kan ik dan gewoon een stempel plaatsen in de deurpost onder de latei?
 

Scullyg40

  • #12
Volgens mij ben ik er uit. Graag jullie meningen of ik correct denk. :lol: Als ik er van uit ga dat de latei 20 cm over steekt (ga ik morgen checken), kan ik eerst het deel waar de nieuwe muur komt weghalen. De latei rust dan op de laatste 10 cm. Moet goed gaan toch? Dan de nieuwe muur inmetselen, zodat de latei hier weer op rust, en dan pas de spouw open halen.

Het deel aan de kant van de carport heb ik vanavond open geslepen/gekapt. Dit ging vrij makkelijk.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
De meeste lateien hebben genoeg aan 10cm, maar dit is wel afhankelijk van het gewicht wat erop komt. Tijdelijk even een stempel onder is prima, maar op zich niet nodig want deze kan ook tijdelijk op het kozijn liggen. Check of de latei op het kozijn rust, anders even wat wiggetjes eronder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu