Compriband drukt stenen weg

Il_cinque

  • #1
Beste,

Korte vraag:
Inmiddels ben aanbeland bij het inmetselen van de kozijnen van onze aanbouw. Nu is me geadviseerd om tussen steen en (houten kozijn) compriband te plaatsen voor de afdichting.
Ik heb dit geprobeerd, maar doordat de compriband uitzet drukt deze de stenen die in de verse specie liggen weg.
Nu vind ik niet echt terug of dit wel of niet moet....,
maar handig is anders.

Iemand een gouden tip? of moet ik het spul gewoon niet gebruiken?

gr Rik
 

FritsR

  • #2
Het is gebruikelijk dat op de spouwlatten aan weerszijden van het kozijn een strook van ongeveer 25 cm DPC folie wordt aangebracht. Dit zorgt ervoor dat evenuele regenwater niet direct in aaraking komt met het isolatiemateriaal en naar onderen wordt afgevoerd.. Compriband is dan niet nodig. Zorg er wel voor dat de spouwisolatie goed op het kozijn aansluit.
Succes.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Met dat band wil je een luchtdichte aansluiting maken?
Dan zal je een sponning in je kozijn moeten maken. Eerst metselen, voegen, deze kops zo glad mogelijk maken en daarna het band erin stoppen. Toch.

Met DPC folie krijg je geen winddichte aansluiting.
 

FritsR

  • #4
De DPC folie breng je aan op de spouwlat aan de zijde van het buitengevelmetselwerk en hangt daarmee in de luchtpouw van ongeveer 2cm welke zit tussen het buitengevelmetselwerk en het isolatiemateriaal.

Compriband werd wel aangebracht tussen het kozijn en het binnenspouwblad. Maar in de praktijk viel of waaide dit eraf of begon te expanderen, zoals je hebt gemerkt, voordat het metselwerk gereed was.

Tegenwoordig wordt ivm met de EPC eisen wat betreft luchtdichtheid, het kozijn volledig afgeplakt met folie op het kozijn en het binnenspouwblad.

In jouw situatie zou ik extra aandacht schenken aan de aansluiting van het isolatiemateriaal op het kozijn. Bij harde isolatiematerialen eventueel de naad tegen het kozijn afpurren.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als de compriband de vers gemetselde stenen wegdrukt is je combriband van de verkeerde maat of de specie/stenen hechten niet goed.

Compriband aan de buitenkant is bij een klassieke spouwmuur niet nodig. De luchtdichting zit immers op het binnenblad. Gewoon strak tegen het kozijn aanmetselen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu