Zwarte bakstenen van oud rookkanaal wegwerken

DHZMichiel

  • #1
We hebben een rookkanaal weggehaald (alleen onderdaks)en nu kijken we tegen enorm zwarte met roet bedekte bakstenen aan. Die moeten natuurlijk weggewerkt worden.

Ik heb verschillende tips gelezen als je daarover wilt stucen, maar ik ga het mezelf makkelijk maken en een gips-plaat voorzet wandje maken. (geen zin in weghakken, etc)

De zwarte bakstenen zijn onderdeel van een steense woning-scheidende muur en aan de andere kant is het rookkanaal nog wel aanwezig. De buren gebruiken hem nu niet maar in de toekomst mogelijk wel.

Twee problemen:
- De zwarte stenen stinken en ik denk dat een gipsplaatje plus goed kitten van naden niet voldoende gaat zijn om dat geheel tegen te gaan. Ook komt er roetgruis los dat naar beneden tussen kiertjes door kan vallen.
- Het voegwerk (uit 1920) is heel slecht en ik vertrouw de gas-dichtheid ervan niet vanuit buren, mochten ze ooit het rookkanaal gaan gebruiken (zonder goede inspectie/inwendige buis aanbrengen)

Waarmee kan ik het geheel insmeren zodat beide problemen verholpen zijn?

Gewone metselmortel? Vermiculite mortel zoals binnenin een kanaal? Iets dat beter plakt? Of voldoet bijna "alles"? Het hoeft dus niet mooi te worden: ik wil het goed dichtsmeren/fixeren en gips ervoor.

Alvast heel hartelijk dank voor de tips!!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats eens een foto.

Wordt de bovendakse schoorsteen nog wel ondersteund?
 

DHZMichiel

  • #3


Hierbij een foto.
En ja, een aannemer heeft een stukje onderdaks een ondersteuning aangebracht.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bedankt voor de foto. Ik zou het met een staalborstel goed schoonmaken. Dan de voegen nalopen op losse delen. En het voegwerk herstellen. Ik denk dat in de voegmortel een toevoeging moet vanwege de hechting (roet). Misschien dat iemand anders dit weet?

Voorzetwand kan je maken door rachels op de muur vast te zetten, isolatie (glas/steenwol) ertussen, PE folie erover en gipsplaten. Gipsplaten 4mm los houden rondom. De naden afsmeren en rondom afkitten.
Heb je meteen wat meer geluidsisolatie naar de buren toe. Met een losstaande voorzetwand wordt dat nog beter natuurlijk.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
De meeste producten zijn voor andere roetaanslag, niet specifiek schoorsteenkanalen. Misschien ook wel hoor, maar ik kon dat zo snel niet vinden. Ik heb de vraag voorgelegd aan een grote fabrikant van toeslagstoffen voor mortels:
Code:
Dit kan met het product, *. 

 Nieuwe generatie hechtmiddel en hulpstof voor mortel en beton 

Minimaal 1 laag ONVERDUND aanbrengen op de muur zodat de roet ingepakt is, daarna kan je eroverheen met stucwerk. 

* is een geconcentreerde vloeibare toeslagstof, ontwikkeld als hechtmiddel voor cementgebonden producten voor binnen- en buitengebruik. Het is tevens ontwikkeld als hulpstof om mortels waterdicht te maken, de verwerking te verbeteren en om een hogere rek-, trek- en hechtsterkte te verkrijgen.
Ik heb uiteraard het merk even weggehaald.

Toepassingsgebieden van dit product:
  • Voorstrijkmiddel voor vloeren en wanden - voor een verbeterde aanhechting
    Aanbrandlaag op vloeren - als hechtbrug en ondergrondverbetering bij
    zandcementdekvloeren en egalisatiemortels
    In mortels - voor zandcementdekvloeren, pleisterlagen en voegwerk, ter verbetering van de waterdichtheid en chemicaliënbestendigheid. Oppervlakken worden slijtvaster en nagenoeg stofvrij
    Isolator/verzegeling - tegen vocht-, roet- of nicotinedoorslag
 

DHZMichiel

  • #7
Dank voor het nazoeken; daar kan ik wel wat mee. Wel benieuwd natuurlijk naar de naam van dat product:-)

Ik was niet van plan te stucen op die plek, maar dat zou luchtjes en loskomend as tegen moeten houden. Eventueel wordt stucen dan toch nog een optie.

Maar zoals je zegt, is voegwerk herstellen (of dichtsmeren) ook nodig. Ik denk dat dit nodig is gezien de diepe gaten tussen de stenen die mogelijk een lek kunnen zijn vanuit kanaal van buurman. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat dit een speciale mortel moet zijn: vuurvast en luchtdichter. Bestaat dat? Of is het product dat je noemde als voorstrijk bruikbaar en kan je alles daarna dichtsmeren met stuc of mortel.

Dank voor de moeite!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Je moet roestvlek zeker 2 cm dieper weghakken.
vervolgens een raaplaag aanbrengen met cementmortel.
zodat je weer gelijk zit met het metselwerk.
voor de zekerheid nog een isoleerverf er op
en dan verdergaan met je normale stucwerk.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Heel lang geleden was de oplossing om stront van koeien door de specie de doen. Dat wat de oplossing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu