Wand 11 cm verschil door uitbouw oplossen

Marieke05

  • #1
Hi! Mijn man en ik hebben zojuist een huis gekocht. De woonkamer is 2,5 meter uitgebouwd (door de vorige eigenaar). Nu is er een verschil van 11 cm tussen de originele muur en de uitbouw. dit is zowel bij de muur als het plafond het geval. We willen in iedergeval het verschil bij de muur laten verhelpen. Hoe moet dit gebeuren, waar moeten we rekening mee houden en wat gaat het ongeveer kosten? Bedankt al vast :) Groetjes, Marieke
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Graag een tekening of een foto.
 

Marieke05

  • #3
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat is snel.

Een wandje van gipsblokken voor de muur zetten.
Het plafond wordt wat lastiger, een rasterwerk van rachels maken, gipsplaten er op en laten stucen.

Kostenraming doe op het forum niet aan, dat is op afstand toch niet te beoordelen.
 

Marieke05

  • #5
Bedankt voor je reactie, ik was al een tijdje bezig om een foto te uploaden maar het lukte niet :) Dus toen je in je reactie om een foto vroeg toen was ik bijna klaar. Gipsblokken had ik nog niet bedacht, bedankt! Want het lijkt mij dat ik in zo een wand wel makkelijker dingen kan ophangen dan in bijv. gipsplaten met een houtframe. Zijn deze blokken gewoon bij een bouwwinkel te verkrijgen en in de juiste maat ivm het 11 cm verschil?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Blokken van 10 cm gebruiken en 1 cm van de bestaande wand plaatsen, hier en daar een anker plaatsen om de wanden met elkaar te verbinden.
Na het plaatsen de wand glad (laten) pleisteren.
De blokken en de lijm zijn bij elke bouwmarkt en bij de bouwmaterialenhandel te koop.
 

Hjvnoort

  • #7
Gipsblokken is idd de beste oplossing voor de wand. De gewone bouwmarkten verkopen deze bijna nergens. De bouwmaterialenzaken wel. Let op dat je niet gaat werken met gasbetonblokken dat is heel wat anders dan gipsblokken. Bij mij hebben ze voor hetzelfde probleem gasbeton gebruikt waardoor de naad tussen de nieuwbouw en oudbouw ook na 10 jaar niet dicht te krijgen is. Het blijft maar werken omdat de twee materialen erg verschillend zijn. (Bij mij gegoten beton vs gasbetonblokken.)
Gipsblokken 'werken' veel minder en zet je er zo zelf voor.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
De naad blijft altijd kwetsbaar voor scheurvorming. Het beste is deze te dilateren. Dat is ook mede afhankelijk van de funderingswijze van woning en aanbouw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu