Afschot douchehoek maken..

JuliaJerome

  • #1
Lieve adviseur,

wij gaan zelf onze badkamer (ver)bouwen.. maar graag zou ik advies willen over het te maken afschot in de douche..

Mijn plan is om een put toe te passen (geen drain).

De indeling is alvolgt (zie 2d en 3d tekening)





(voordat er vragen komen over waarom geen drain..?
Wij willen een 'visueel doorlopende' vloer.. en zou je links in de nis een drain doen dan krijg je altijd een 'randje' waar het afschot langsloopt naar links..
Doe je een drain aan 'overkant'.. dus de muur tegenover binnenkomst dan zie je dit altijd heel duidelijk zitten.. en zelfs een tegelgoot is geen optie omdat ik een soort mozaiek ga leggen op de vloer en dat is niet te doen in een tegelgoot.. wel in een tegelput)

Kortom.. de tegeldrain zoals op de tekening.. maar nu het afschot...

Mijn idee was:
*eerst de betonvloer te storten en daarin met piepschuim een stuk vrij te laten voor de afvoer uiteraard.
*vervolgens de cementdekvloer opstrijken en daarbij blijft uiteraard het schuim zitten of wellicht wordt de put al mee gestort (dat even ter zijde)
*Vervolgens wilde ik de douchehoek gaan afzetten met een plaat schuim, multiplex of wat dan ook.. precies op maat.. en dan de rest van de ruimte opvullen met egaline. (Het gaat maar om 5-10mm en daarin komt dan meteen een strook elektrischevloerverwarming voor de wasbak)
*Je houd dan precies het 'gat' van de douche over.
*Laatste handeling is dan het afschot handmatig smeren met reparatiemortel of aangedikte egaline. (ik begrijp uit andere forums dat dit kan gebruikt worden voor een afschot)
*Resultaat.. een mooie egale, in elkaar overlopende badkamervloer en douchehoek waar ik mijn mozaiekvloer op kan gaan tegelen. En het bad staat dan ook meteen vlak :-)


Is dit een raar plan of heb ik het zo goed bedacht?

ps. ik laat de dikbedlijn of reparatiemortel eerst drogen voor ik ga tegelen want dat mozaieken is nogal een gepuzzel.. dat ga ik niet redden in 1 keer :-)

ps2. Uiteraard nemen we alle andere afvoeren ook meteen mee :-) Maar die doen er nu niet toe..









 

Xr8

  • #2
Zou de put in de hoek zetten, en kleine vloertegels nemen. Zo kun je makkelijker afschot creëren.

Succes.
 

JuliaJerome

  • #3
Iemand anders nog een idee of ik het zo als doe het zelver slim aanpak?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik zou de put zo plaatsen dat je er niet op staat bij het douchen. En stort de put meteen mee met het beton.

Die van mij had twee delen, het onderste deel stort je mee, het andere deel schuif je er later in.
 

JuliaJerome

  • #5
Mijn man vond een drain toch mooier dan een put..en om een doorlopende vloer te krijgen gaan we die dus aande verste kant doen..Echter het idee om het afschot in een keer te storten vind ik goed..Alleen wat doe ik met mijn elektrische vloerverwarming? Liefst zou ik hem ook onder het douchevlak hebben, maar hoe pak je dat aan met een cementdekvloer en afschot?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu