Diameter waterleiding

Gsm

  • #1
In ons vakantiehuis moet ik een waterleiding aanleggen en wil graag even een advies.
Dit zijn de gegevens :
Eigen waterbron met dieptepomp die afgesteld staat op 5bar
Afstand naar huis is 20 meter met tyleen 25
Op het einde zit het aanrecht en vaatwasser. Onderweg zit een toilet aangesloten.
Nu wil ik verder naar de badkamer. Om daar te komen moet ik 4 meter horizontaal en dan 2,5 meter omhoog en daarna ga ik horizontaal verder en verdelen naar een ligbad, dubbele wasbak, douche, toilet en boiler
Dit neemt totaal 4 meter toevoer leiding in beslag. Ligbad etc worden met 15mm koper aangesloten op de toevoerleiding.
Hopelijk is het tot zover duidelijk.
Mijn vraag is met welke tyleen leiding kan ik doorgaan naar de badkamer ?
Is tyleen 20 voldoende of moet het tyleen 25 zijn om voldoende druk te hebben in de douche en boiler etc ?
Bedankt voor het advies en als er nog vragen zijn lees ik het wel.
 

Gsm

  • #2
Heeft iemand nog advies of is het onduidelijk ?
Alvast bedankt
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik vind het niet al te duidelijk.
Het handigste is de volgorde van de aansluitingen aan te geven, best mogelijk dat u dat al gedaan hebt maar daar ga ik niet blindelings van uit.
 

Gsm

  • #4
Ik heb even een tekening gemaakt en hoop dat het nu duidelijk is.

Ik moet dus een T stuk in de bestaande leiding maken en vandaar naar de badkamer die op 1e verdieping is.
Als er nog vragen zijn lees ik het wel en anders hoop ik advies te krijgen welke diameter tyleen ik moet gebruiken vanaf de bestaande leiding naar de boiler.
Ik sluit alles verder aan met koper 15.
Bedankt alvast
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De badkamer kan met 20 mm aangesloten worden, anders wordt er teveel aftapt om de boiler en de rest genoeg water te leveren, minder dan 20 mm zou ik niet doen.
 

Gsm

  • #6
Bedankt Jan dan ga ik voor 20mm.
Maar wat bedoel je met "anders wordt er teveel aftapt om de boiler en de rest genoeg water te leveren" ?
De boiler zit op het einde van de badkamer leiding en kleiner wilde ik toch al niet gaan maar twijfelde tussen 20 of 25mm
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
U let beter op dan ik, ik heb de tekening niet goed gelezen. :oops:
Mijn excuus hiervoor.

Het zou wel kunnen met 20 mm leiding maar maar nu ik de tekening beter bekijk kunt de 25 mm leiding net zo goed doortrekken tot aan de boiler.
 

Gsm

  • #8
Hartelijk bedankt Jan en geen probleem, ik ben al blij dat ik van advies wordt voorzien.
Laatste opmerking : er staat 5 bar op de leiding.
Daarom en mede dankzij je advies denk ik nu dat het wel met 20mm moet lukken.

Nogmaals bedankt voor je advies. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu