Buitenkraan schuur leidingwerk

KlusRob

  • #1
Ik wil aan mijn (nieuw te bouwen) schuur een buitenkraan hebben.
Leiding zal binnen in de muur worden ingefreesd en ter plaatste van de kraan door de muur worden geboord.
in mijn huis is tijdens de verbouwing vorig jaar alles aangelegd met kunststof buis (Uponor geloof ik).
Ik kan via een kennis persgereedschap lenen, dus wil het leidingwerk voor de schuur zelf gaan doen.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar om met dit systeem de buitenkraan door de muur aanleggen?
haakse bocht aan de binnenkant inpersen, maar hoe nu verder richting buitenkraan? Want daar moet binnenwerkse schroefdraad 1/2" komen.
Puntstuk aan een stukje Uponor persen met de lengte van de dikte van de muur minus de uitgefreesde sleuf, en door een groot genoeg gat van binnenuit naar buiten steken?
Of de muurdoorvoer in koper uitvoeren? (zo ja, zijn er koppelingen om een stukje koperpijp aan te persen?)

Hetzelfde voor de radiator.
Wil ik ook uitvoeren in kunststof net als in mijn huis. Daar komen verchroomde koperpijpjes uit de muur waar de radiatoren op gemonteerd zitten.
Wat voor koppelingen zijn daarvoor gebruikt (en kan ik dus in de schuur gebruiken)? Want ik kom in webshops alleen overgangen naar knel tegen, en ik weet zeker dat dit niet is gebruikt, volgens mij is er direct deze koperpijp op geperst.

Hoe pak ik dit aan?
 

Kanterz

  • #2
Voor een vorstvrije buitenkraan te maken zou ik dit gebruiken:

overgang 16x15 knel dit ivm de knelverbinding die je toch al moet doen met de vorstvrijekraan, daar zit een knelknie naar 15mm in.

wil je een gewone kraan met aparte stopkraan+aftapper.
dan zou ik een overgang 16x1/2 en daarna soldeer schroefbus verder met koper.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu