Overloop waterput

Ruudbennaars

  • #1
Ik wil de regenwater afvoer in een oude waterput laten stromen. Een idioot heeft hem ooit dichtgegooid met puin, maar er is nog een 5 meter diepte over met een diameter van ongeveer 1.5 meter.

Voor het geval de put te vol raakt, er stort straks een groot dak zijn water in, wil ik een overstort maken in een hemelwaterafvoer die vlakbij zit.

Ik wil het volgende doen:
De pijp die naar de put loopt kruist de hemelwaterafvoer bovenlangs. Er komt een t-stuk in de buis naar de put die naar bovenstaat met een bocht 180 graden, een soort syphon, dus weer meteen naar beneden naar de hemelwaterafvoer.
Aan het eind van de buis naar de put komt een bocht 90 graden naar beneden.

Het idee is dat als het niveau van de put de onderkant van de buis raakt het water niet meer in de put stroomt, de buis volloopt, het niveau in de syphon stijgt en naar beneden in de hemelwaterafvoer stroomt. De syphon zit veel lager dan de goot, dus de goot loopt niet over.

Heeft iemand nog tips? Misschien kan het simpeler?
De buis naar de put onder de hemelwaterafvoer brengen kan wel, maar vraagt meters meer graafwerk, ik zit nu al op 70 cm.
 

Stephan lood

  • #2
Bij ons thuis hebben we alle hwa(hemelwaterafvoer) aangesloten op de put.
vanaf de put een apparte leiding naar de sloot (jouw geval misschien riool)


de manier die jij heb is natuurlijk ook goed alleen heb je geen stroming/verversing van je regenwater
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Een nieuwe aansluiting maken met een t-stuk vanaf de put naar op de hwa lijkt mij het makkelijkste.
Die aansluiting zo maken dat de pijp vanuit de put een pijpdikte boven de hwa ligt.
Komt er teveel water in de put dan wordt dit geloosd op de hwa.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu