(alweer) een vraag over een inloop douche.

Erwin_83

  • #1
Beste forumgangers.

Na veel te hebben gelezen hier op het forum heb ik me toch maar aangemeld omdat ik niet helemaal een antwoord op mijn vragen kon vinden.

Ik heb een appartement en ga de badkamer verbouwen (met enige hulp)

Mijn plannen zijn:
-Nieuw betegelen vloer en wanden. (tegels liggen al klaar)
-Kachel vervangen voor design radiator. (moet nog gekocht worden)
-Wasbak meubel plaatsen. (meubel staan al klaar)
-Maken inloop douche, d.m.v. een glazen wand (kopen als badkamer klaar is)
-Schilderen plafond (reeds gedaan)
-Lichtschakelaar verplaatsen.

De vragen gaan over de inloop douche.

Ik zit er aan te denken om de glazenwand van 110 of 120 cm breed (en 200 cm hoog) te kopen zodat er genoeg ruimte over blijft voor de inloop. De wand waar de inloop douche voor komt is 2 meter.

Nu mijn vragen:
-Waar het beste de douchegoot te plaatsen, tegen de wand of bij de inloop tussen glaswand en muur. Of eventueel tegen de muur van 2 meter parallel aan de glaswand ( 5 cm uit de muur eventueel). Ik heb vloertegels van 30x60 cm en wil wel genoeg afschot creëren en toch een mooi resultaat zonder een op/aflopende kier onder de glazenwand, deze wil ik namelijk afgekit op de vloer hebben zodat er geen water onderdoor kan lopen.

Als mogelijk oplossing is er een wedi vloerplaat op afschot met douchedrain en een zijstrip apart te verkrijgen om het hoogte verschil in de vloer op te vangen. Deze kan dan aflopen naar de muur toe, met als nadeel dat er een doorlopende naad komt bij knik in de vloer bij de inloop. Deze kan ook met afschot naar de inloop worden geplaatst waardoor de knik naast de goot komt. Nadeel hiervan is dat de vloer tegen de wand dan hoger word en je tegen deze rand aan zal kijken en de douche wand hier voor komt (er strak tegenaan en afkitten zal ook niet verstandig zijn)

Een andere oplossing waar ik aan zit te denken is om een klein muurtje ( 5 of 10 cm hoog) te maken waarop de douchewand komt, in dit geval maakt het afschot van het douche gedeelte niet uit.

Een andere oplossing is om de badkamer vloer vlak te houden en vanaf de douchewand af te laten lopen naar de muur parallel aan de douchewand ( en een 120 cm drain te plaatsen). Echter weet ik niet of dit verstandig is omdat de vloer na de inloop van de douche dan ook afschot naar de muur heeft en daar geen goot zit. Een goot van 200 cm is ook wel te krijgen maar in verhouding weer heel duur.

Ik hoop dat jullie wat kunnen met dit verhaal en een mooi advies kunnen geven of eventuele andere creatieve oplossingen.

De keuze voor een glazen wand is gemaakt omdat een muur tot 2 meter hoogte de badkamer optisch kleiner maakt en dit meer ruimte in neemt.

Mochten er onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag.

Indien nodig kan ik een schets maken van de badkamer en deze hier plaatsen.

Alvast bedankt.
 

Erwin_83

  • #2
Oja, ik kwam op het forum ook nog een oplossing tegen van een (hard)stenen drempel te plaatsen op de plek van de douchewand. Is dit een mooie oplossing? De vloertegels zijn donkergrijs/zwart van kleur.
 

Leensen

  • #3
Ik heb mijn inloopdouche net 2 dagen klaar.
Hieronder een foto van mijn vloer met vergelijkbare tegels.



Het scherm staat op de eerste rij tegels, daar waar de waterpas ligt. Daar is de vloer dus ook helemaal waterpas. Vanuit het scherm liggen de tegel op afschot naar de goot (ca. 1cm per m).
In de 2de rij liggen de tegels rechts (die je op de foto net niet meer ziet) ook weer op afschot richting de goot.
De tegels achter de goot hebben ook weer iets afschot.

In eerste instantie had ik de goot dwars tussen het scherm en de achterwand willen doen, maar dan krijg je inderdaad een raar verloop in je tegels als de vloer onder het scherm waterpas moet zijn en de douchevloer op afschot moet liggen.
 

Erwin_83

  • #4
Dank voor de info. Zo te zien de goot 5 cm vrij van de wand. Heb je alle tegels aan de rechterkant op afschot naar de wand lopen?
Waar kom jou douche?

In mijn geval komt de douche aan de korte wand, op jou foto zeg maar links. Aangezien ik hier een voorzet wand kan maken om de leidingen weg te werken.
 

Leensen

  • #5
Ja, de goot is 5cm vrij van de wand.

De 1e rij is in het verlengde van het scherm op staat is volledig waterpas, met afschot naar de achterwand.
De tegels rechts liggen allemaal zodanig dat het afschot richting de goot gaat.

Ik heb de douchekop tegen de achterwand zitten (ter hoogte van het midden van de goot). Op de korte wand zou optisch misschien logischer zijn, maar daar heb ik niet voor gekozen i.v.m. spatwater. Ik heb "slechts" een breedte van 1,5m
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu