Warmtepompdroger verbruik en algemene vraag

Deklusser21

  • #1
Vraagje. De ene edroger verbrukt 2KWH per uur dat ie draait en een ander 1,8.

Nu lijkt die van 1,8 goedkoper. Maar er staat nooit bij, hoelang de droger nodig heeft. Want als die van 2KWH een uur eerder klaar is, is die zuiniger. Of is alles gestandaardiseerd, en kun je bij een droger ervanuitgaan dat 1,8 dus zuiniger is dan 2.

Daarnaast wil ik een vriezer plaatsen OP de warntepompdroger. Zijn er dan speciale zaken waar ik rekening mee moet houden?
 

Co de Witgoedman

  • #2
Droogtijden zijn afhankelijk van:
1-Centrifuge toerental van de wasmachine, hoe hoger hoe droger.
2-Bijhouden van filters en koelunit ( sommige hebben zelfreinigend systeem)

!,8 is uiteraard zuiniger dan 2,0.

U kunt uw vriezer gewoon op de droger plaatsen, geen enkel probleem.
 

Kacheltje

  • #3
Je vraag komt wat verwarrend over. Heb je het over wat er op de machine staat geschreven of zijn dit gegevens wat er op het energielabel stond aangegeven?

Op het energielabel staat wat de droger verbruikt per droogbeurt bij een eenvoudig pogramma. Zo kun je ze beter vergelijken dan te kijken naar het maximaal elektrisch verbruik. Je hebt te maken met de effecientie (rendement) van het apparaat.

Je hebt zeker gelijk dat een 2kw goedkoper kan zijn als deze veel sneller klaar is dan de 1,8 kw. Dit gegeven zegt enkel iets over wat de droger maximaal verbruikt en tevens wat de aansluitwaarde is.
Een warmtepompdroger verbruikt ongeveer 1,1 kwh per droogbeurt en een normale droger tussen de 2 en 2,5 kwh.

Dit is een energielabel:
 

Co de Witgoedman

  • #4
Ik ben het helaas niet eens met de opgegeven verbruikswaarden van geachte collega Kacheltje.Met alle respect voor zijn deskundigheid op zijn vakgebied :) .

Een door mij veel verkocht merk en model kent devolgende verbruikscijfers:
Verbruikswaarden: 8 kg katoen kastdroog 1400 omw./min.: 1.27 kWh - 146 min 1000 omw./min.: 1.54 kWh - 170 min


De gemiddelde condensdroger heeft een label met verbruik daarop van rond de 3 Kwh.
 

Kacheltje

  • #5
Condensdrogers/wasdrogers die 1400 omw/min maken? :roll:
Maar je mag het oneens zijn hoor, de energielabels kloppen dan niet volgens jou.
Wat het verbruik werkelijk is is aan te tonen door deze gelijkwaardig te testen met meetapperatuur, niets meer of minder wat ze doen om er een energielabel er op te plakken. :wink:
 

Co de Witgoedman

  • #6
Hoi, het verbruik van een droger , is zoals ik al eerder zei, afhankelijk van het centrifuge toerental van de wasautomaat.
De gegevens van de energielabels geven, tot op heden, aan het verbuik van de droger bij 800t/min gecentifugeerd wasgoed.

De getallen die ik noemde komen direct van de site van de producent af en geven verbruik aan bij de diverse centrifugetoerentallen van de wasautomaat waarvan het wasgoed de droger ingaat.
 

Kacheltje

  • #7
Dat gegeven zegt toch niets over het rendement van de wasdroger an sich?
Elke wasdroger heeft meer werk als de was vochtiger is.
Het gaat om de vergelijking welke droger het meest efficiënt is en daar hebben ze een uitgangspunt voor gevonden om een goede vergelijking te maken.
 

Co de Witgoedman

  • #8
Ok...........je zal hier dagelijks mee te maken hebben.
Je krijgt van mij gelijk.
 

Kacheltje

  • #9
Nee hoor met wasdrogers niet wel wat met energielabels.
Die werkt heel simpel, men neemt een x aantal drogers en daar draai een een gelijkwaardig pogramma. Je stopt daat hetzelfde wasgoed in met de zelfde condities. Je meet hoeveel energie ze verbruiken en daar komt een verbruik uit die vermeld wordt en je eerlijk kunt vergelijken.

Dat de was niet altijd even nat de droger in gaat of wat minder gewicht zal voor elke machine dezelfde gevolgen hebben op het verbruik om het droog te krijgen.

De aansluitwaarde die op het type plaatje staat geeft het maximaal stroomgebruik weer, maar dit maimaal vebruik zal niet altijd afgenomen worden tijdens de gehele gebruikscyclus. Uitzondering is bv. een gloeilamp. :mrgreen:
 

Co de Witgoedman

  • #10
Deze discussie is wat mij betreft gesloten, ik heb je gelijk gegeven.

De vraag van de TS heb ik naar beste weten beantwoord.

De discussie mbt de energielabels stond niet in de vraag van de TS en is als zodanig niet relevant voor de TS.

Hoogachtend Co.
 

Kacheltje

  • #11
Idd maar die vroeg of er zaken waren om er rekening mee te houden vandaar dat het energielabel naar voren kwam ipv enkel te kijken naar de aansluitwaarde. :wink:
 

Kees kit

  • #12
Misschien is het leuk om te vermelden dat WP drogers veel en veel langer draaien , tot wel 2,5 uur , sommig klanten zijn daar niet blij mee :oops:
 

Co de Witgoedman

  • #13
Ik wil daar nog wel even hetvolgende op inbrengen:
Inderdaad, de tijden duren iets langer, maar nogmaals, geheel afhankelijk van het toerental van de wasmachine.
Grote voordelen zijn echter: minder energieverbruik
Geen stof op een open element, dus geen brandgevaar.
Geen of nauwelijks warmte afgifte aan de omgeving.
Minder slijtage aan het wasgoed door een iets lagere proces temperatuur.

Gezien de huidige ontwikkeling zal de Warmtepompdroger de conventionele condensdrogers gaan vervangen.
 

Deklusser21

  • #14
Bedankt voor de reacties. Ja met 6-7 droogbeurten in de huidige C label condensdroger, is een andere, en dan dus een hele zuinige de beste optie. Een warmtepompdroger zal het dus wel worden.

Als ik het goed begrijp staat op het energielabel netjes hoeveel energie de droger gebruikt per beurt(op basis van de standaard) die hoeveelheid energie kan je dus mooi PER droger vergelijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu