Vonkontsteking - bedrading?

Fboecom

  • #1
In mijn gaskookplaat van onbekend itialiaans merk zit een vonkontsteker van ispracontrols - die stuk is. Ik heb een vervangend model besteld, origineel voor SMEG PNL75 - ispracontrols BF50066 - die ziet er precies zo uit als die van mij maar stomstom ik weet niet meer welke draad in welke pin zat. Bovendien mist op de ontsteker een aarde aansluiting. Het gat is er wel met het symbool, maar er zit geen pin in.

Weet iemand hoe het moet? ik heb 5 pitten = 5 draadjes met kleine connector; verder een los aardedraadje met dezelfde kleine connector, en op de ontsteker 6 kleine pinnen met de nummertjes 1-6; en dan nog 2 grote voor de 230V uiteraard.
Mijn grootste puzzel is - waar moet het kleine aardedraadje in, als dat al nodig is.
Als ik hem zonder aarde aansluit doen 2 pitten het maar niet alle 5.

Ik zou het zeer waarderen als iemand me kan helpen.

Een plaatje van mijn ontsteker is hier:

maar dan mist die van mij de grote aardeconnector, dus.
 

Fboecom

  • #2
Nou omdat niemand er op geantwoord heeft dan ik maar zelf omdat ik het heb uitgevonden.
Met enige schrik in de vingers toch maar de enig mogelijke bedrading aangelegd en dat is 5 draadjes naar de ontstekers en daarnaast een 6e naar aarde (de kookplaat). Het maakte met wat experimenteren wel uit welk pootje naar aarde ging. Het bleek op pootje nr 3 het beste resultaat te geven.
de aardeverbinding van de 230V was denk ik met opzet verwijderd door de fabrikant. op de printplaat (te zien als een plaatje wordt verwijderd) was niet gesoldeerd maar zat er wel. De plaat is uiteraard wel geaard naar het stopcontact.
Ik heb het zo gelaten en hij vonkt als de beste.
Europarts heeft de originele ispracontols ontsteker geleverd en die is veeeel beter dan zijn poolse equivalent voor de BF50066 die ik eerder kocht (MIFLEX WR-08).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu