Zanussi ZTE 240 valt uit

Pruts0r

  • #21
Zojuist alles doorgesoldeerd, geen resultaat.

Relais zijn al vervangen.

Wat ik ervan begrijp van andere fora zitten er in zo'n motor (die twee kanten op kan draaien) meestal geen koolborstels.

Nu zit ik nog aan een stekker of kabel te denken als laatste.

Heb vaak overwogen ermee te stoppen maar dan is al mijn werk volledig vergeefs. Ik weet nu wel hoe zo'n ding in elkaar zit :)
 

Ronald41

  • #22
Als tikken op de print verandering geeft is er 100% zeker nog steeds een slecht contact, of een slecht relais.

Aangezien de relais zijn vervangen moet je goed zoeken naar slechte solderingen (met een loupe) en anders gaan meten.

Ook goed kijken of de printsporen, waar de stekkers overheen schuiven, niet zijn ingebrand.

gr Ronald
 

Pap

  • #23
Even opnieuw alles op een rijtje
als je nu de machine aan zet wat gebeurd er dan precies
niet ophouden
even niets doen en dan weer beginnen
 

Pap

  • #24
Zijn het wel de juiste relais
 

Pruts0r

  • #25
Wat de machine doet heb ik al eerder aangegeven:

Na aanzetten van de droger:

- Er klinken een paar tikjes (van de schakelaar of één van de 3 relais)
- De motor bromt (het heeft geen nut op dit moment een draai aan de trommel te geven; deze gaat niet draaien)
- Er klinkt nog een tikje
- Daarna gaan de twee relais die eerder verbrand waren "om"; er zijn twee vonkjes te zien.

Vervolgens gebeurt er niets, en begint de cyclus van voor af aan. Dat gaat een paar keer door, tot de machine het opgeeft (piepjes en knipperlichtjes).

Het enige wat helpt is tijdens het brommen van de motor een tik geven op de print (of aansluitingen ervan). Dan gaat het ding aan.

Dan:
- Er zijn geen ingebrande printsporen
- Alle printbanen en solderingen in het gedeelte met netspanning zijn gecontroleerd en/of doorgesoldeerd (overige trouwens ook gecontroleerd)
- Alle relais (3 stuks) zijn vervangen.

Ik zit nu als laatste optie nog te denken aan een slecht contact op één van de stekkers op de print. D.w.z. waar de kabeltjes aansluiten aan de contacten op de stekkers zelf. (Zie foto's: de roze kabels). Hoe ik deze moet testen weet ik niet. Ik kan natuurlijk de stekkers er tussen uit halen en de kabels direct op de print vastsolderen....
 

Pruts0r

  • #26
Uiteindelijk het apparaat maar vervangen door een nieuwe. In dit geval een Hotpoint Ariston met warmtepomp. Daar zal ik een nieuw topic over openen want de niet-uitneembare warmtewisselaar raakt verstopt met vochtig stof waardoor een luchtje ontstaat.

Kortom... het is altijd wat...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu