Foutcode E5E AEG Lavamat 76800 wasmachine

66peter

  • #1
Na het indrukken van de startknop, hoor ik de machine water pakken. Verder doet hij niks. Het probleem is ontstaan nadat hij te zwaar geladen gedraaid heeft. Hij geeft geen foutcode in het display, deze krijg ik pas wanneer ik de voorwas en spoelstop toets samen indruk. De code is dan E5E wat zoveel betekent als communicatiefout motorelektronica, met als advies van AEG om de elektronica te vervangen.

Mijn vragen:
Welke elektronica moet vervangen worden?
Hoe groot is de kans dat de motor kapot is?
Kan ik hem resetten?

Modelaanduiding: L76800
PNC: 914524309/01
 

HarryO

  • #2
Controleer eerst de bekabeling tusen de motor elektronica en de hoofd elektronica.
Op de hoofd elektronica gaat het om de connectoren J1 en J11.
Controleer ook de motor elektronica op losse contacten.

Voor zover je hem nog niet had gevonden: Service manual

Site is traag, even wachten en dan rechts onder kiezen voor "Get Manual"
 

66peter

  • #3
Harry,

Dankjewel. Ik heb de invertermodule opengemaakt. Er is iets verbrand op de printplaat. Slik, dure reparatie. Module kost €205.
 

Co de Witgoedman

  • #4
Ik zou dan ook even nazien waarom de print is doorgebrand, welk component er is aangesloten, anders kan het zo zijn dat na het aansluiten een poef wordt gehoord en u de print heeft opgeblazen.
 

66peter

  • #5
Beste Co,

Ik had heel veel handdoeken in de trommel gepropt. Die kwamen kletsnat uit de machine. Volgens mij is de oorzaak te zwwaar geladen.
Heb jij nog andere mogelijke oorzaken.

Bedankt voor jouw hulp
 

Co de Witgoedman

  • #6
Ik zou dan toch de motor nazien, normalerwijze kan overbelading niet zorgen voor het defect raken van de print, tenzij er totaal geen motor beweging mogelijk was.
De motoren en print zouden een overbelading moeten kunnen verwerken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu