Waterslag leiding

Hasselhoff

  • #1
Hallo,

Wat is de beste manier om van het waterslag af te komen?
We wonen sinds 2 jaar hier en hebben meteen vanaf het begin de waterleiding doorgetrokken, zodat we boven de wasmachine neer konden zetten, nu hebben we vanaf het begin wel last gehad van waterslag, maar het word steeds erger....Wat nu te doen?
Overigens staat onder de vaatwasmachine eraan en die hoor je ook...Beide gevallen alleen als de watertoevoer wordt opgezet en weer dicht gaat (wat soms wel 15x in 10 minuten gebeurt...om gek van te worden :shock: )

Een waterslagdemper erop zetten? Zoja, waar?
Het beton rondom de leiding weghalen en eerst om de leiding een stuk radiatorisolatie, vervolgens weer dichtmaken....(wel een hoop werk)
Of zijn er nog andere opties?
Alvast bedankt
 

Hasselhoff

  • #2
Hopelijk heeft iemand nu nog een oplossing voor mijn probleem
 

Hasselhoff

  • #3
Heeft er niemand een idee wat ik moet doen?
Beton rond de koperen leiding weghalen?
Terugslagdemper plaatsen, zoja, waar?

Heb ookal iemand horen zeggen dat je bij de watermeter een soort van demper hebt zitten die je weg kan halen...?

Iemand?
 

Kacheltje

  • #4
Ik zou eerst beginnen met de doorvoer vrij te maken.
Normaal hoort een koperen leiding niet koud door een betonvloer te lopen. Die hoort in een doorvoerbuis te zitten.

Afhankelijk van de ruimte die je hebt zou je een stukje buisisolatie door kunnen steken zodat het slaan tegen de betonvloer zeker is uitgesloten.

Verder kunnen we lastig zien hoe de doorvoer exact er uit ziet.
De leiding is overal wel goed gebeugelt? Ook onder de vloer indien van toepassing?
 

Hasselhoff

  • #5
Hoi Kacheltje,

Bedankt voor je reactie. Als ik het beton wegbeitel rondom de koperen leiding, dan moet ik opzich genoeg ruimte hebben om een stuk buisisolatie er tussen te steken.




Er zit/gaat niks onder de vloer. Naar mijn mening is er wel overal goed gebeugelt, maar de muur boven is wel ontzettend broos.
 

Kacheltje

  • #6
Zit het koper dan echt ingegoten in het beton?
Zo ja verwacht ik dan geen gebonk. Dan is waterslag best wel een mogelijkheid.
Weg hakken is een crime en met risico dat je de leiding beschadigd.

Als je een slagdemper plaatst plaats je deze op het verste punt van een lange leidinglengte dat is in jou geval boven op de verdieping.

Hoeveel meter leiding is het totaal van meter naar het verste punt en wat is de diameter.
 

Hasselhoff

  • #7
Hoi Kacheltje,

Ja, we hebben de vloer weggehakt,leidingen door getrokken, en weer dichtgestort (daarbij dus vergeten iets om de leiding heen te doen)
De leiding vanaf de vertakking totaan de kraan naar boven is ongeveer 3.10 lang.
Diameter zou ik straks even op moeten meten.

Zoals ik lees, kan ik dus beter niet beginnen aan het weghakken van het beton?

En boven de kraan eraf, waterslagdemper ertussen, stukje pijp overhouden en dan de kraan erop of meteen na de waterslagdemper?


groet
 

StefanD

  • #8
Als je toch bezig gaat zou ik ook een mantel om de buis heen leggen. Eenvoudigst daarvoor lijkt mij om de leiding boven en onder de vloer los te maken en uit de vloer te trekken. Dan het gat in de vloer met een boor wat groter maken en de boel er weer in.
 

Hasselhoff

  • #9
Hoi StefanD,

Dat is inderdaad een idee waar ik nog niet aan gedacht had. Scheelt in ieder geval een hoop breek en hak werk....denk je dat ik die leiding er zomaar uitgetrokken krijg?
En een mantel...wat moet ik mij daar bij voorstellen? gewoon een stuk rubber ofzo?


groet
 

StefanD

  • #10
Als de leiding nog helemaal recht is zou het niet zo moeilijk moeten zijn om hem er draaiend/trekkend uit te halen. Mocht hij toch muurvast zitten, dan weet je dat ook weer en kun je hem eventueel gewoon laten zitten.
Als mantel kun je gewoon een stuk PVC buis nemen, kan denk ik ook wel rubber zijn.
 

Hasselhoff

  • #11
Ok, ik ga het morgen direct proberen. En mocht het niet lukken, hoelang zou zo'n leiding in het beton kunnen blijven zitten voordat er lekkage e.d. komen? (zit er overigens net 2 jaar in)

En dan nog het waterslag, gezien de vorige berichten, dan toch maar een waterslagdemper voor de kraan (op de bovenverdieping) zetten...

Ik ben er wel een dag of 2 zoet mee denk ik zo....hopelijk lukt alles ook
 

Kacheltje

  • #12
Als de leiding droog blijft en niet nat wordt door condens kan het zijn dat je nooit lekage daardoor krijgt.


Daar valt weinig over te zeggen dus,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu