Miele Novotronic T453C lekt

Neven

  • #1
Allereerst even zeggen dat dit een geweldig informatief forum is.

Ik heb vandaag een tweedehands Miele Novotronic T453C gekocht. De verkoper verzekerde dat hij het deed, en dat klopt. Maar hij lekt ook, en dat is niet fijn. Dat ding zit potdicht, maar voor zo ver ik het kan zien, sijpelt het er in ieder geval uit bij de klep van de condensor (dat ding met 4 draaischuiven erop). Ook vind ik de pomp vreemd klinken, maar ik weet natuurlijk niet hoe hij normaal behoort te klinken.

In die condensopvanger bovenin komt geen enkel vocht terecht, en uit dat waterslangetje kwam pas water gelopen toen ik hem op de grond had gelegd. Dat komt overeen met de klacht over dezelfde soort droger van de gebruiker die deze thread was gestart: Miele Novotrinic T453C pomp vervangen
Ik heb de concensafvoerslang uit de reguliere afvoer gehaald, en hem bij het afvoerputje van de wasplats gelegd. De pomp hoeft het water nu alleen maar een beetje te verplaatsen en niet omhoog te brengen.
resultaat, het werkt als van ouds.

Mijn conclusie: de pomp vervangen ( lek en brengt geen druk meer op)
Mijn vraag: hoe vervang je de pomp. De mieles lijken wel een onneembare vesting om uit elkaar te krijgen.
Ik ben niet superhandig, maar ik wil er voor de sport en de duurzaamheid nog wel proberen wat van te maken. Heeft iemand advies, wat betreft de vraag 1) of het de pomp is, en 2) of het wel zin heeft om hier iets aan te doen (en hoe)?

Bij voorbaat dank.
 

Neven

  • #2
Update:

Ik heb de onderkant eraf gehaald en de droger een cm of 30 boven de vloer verhoogd (zodat ik eronder kan kijken tijdens het drogen). Ik heb het waterafvoerslangetje aan de achterkant een flink stuk ingekort en op een plantengieter aangesloten (van McGyver afgekeken :cool: ) . Die was namelijk behoorlijk dichtgeslibd.

De droger heeft net gedraaid. Er kwam aardig wat water in de gieter terecht, maar hij lekt ook nog een beetje (nog steeds rond de condensor). Ik kon het allemaal met een emmertje afvangen.

Als volleerd prutser denk ik nu dat die slangetjes aan de binnenkant ook een beetje dichtgeslibd zijn, en dat als de pomp het water gaat afpompen, dan stuwt het water als het ware terug naar de condensor en daar wordt het dan her en der eruit geperst. Er kwam gisteren namelijk ook af en toe een druppeltje uit de deur en die filtertjes aan de binnenkant waren viezer dan normaal (niet alleen pluisjes, maar ook van dat zwartige condensor-stof).

Die slangetjes eraf halen en schoonmaken lijkt me niet verschrikkelijk moeilijk, maar dan moet ik er wel bij kunnen. Ik kan er volgens mij alleen van boven bij. Moet ik dan de trommel eruit tillen of iets?
 

HarryO

  • #3
De gehele voorkant kan open.

Service manual staat hier

Site is traag. Even wachten en dan rechts onderaan kiezen voor "Get Manual"
 

Neven

  • #4
Bedankt, Harry! Geweldige tip. Ik heb een iets ander model, maar dat moet niet veel uitmaken, toch?

Ik ga een dezer dagen kijken hoe ver ik kom. Ik breng dan nog wel verslag uit. Als iemand in de tussentijd tips heeft: graag. :)
 

Neven

  • #5
Nog even ter closure:

Net op het moment dat ik het hele ding uit elkaar wilde gaan halen (en waarschijnlijk nooit meer in elkaar had gekregen), zag ik dat de afvoerbuisjes naar het waterreservoir bovenin kapot waren. Kennelijk had de vorige eigenaar ook de boel opengehaald en toen die buisjes niet goed teruggestopt. Hierdoor kwamen ze klen te zitten tussen de trommel en die heeft dat plastic natuurlijk opengereten. Dit was de bron van de lekkage.

Toen ik ze had dichtgeplakt, liep het water netjes aan de achterkant van de droger in de gietkan. Probleem opgelost.

De droger heeft het de hele winter prima gedaan, maar nu wordt hij niet meer warm. Ik zal eens gaan kijken of ik dat element en de thermostaten kan vinden. Eerst maar eens even dit geweldige forum doorspitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu