Wasmachine Siemens WXD 1260 maakt sluiting

Ad op't H

  • #1
Hallo, weet iemand wat er aan de hand is. Tijdens het wasprogramma gaat de aardlek eruit. De machine neemt water en gaat draaien. Na +/- 10 min neemt hij opnieuw water en klik de aardlek eruit. Ik heb de machine open gemaakt en er lekt naar mijn mening geen water. Verwarmingelement doorgemeten +/ 28 ohm. Weet iemand een mogelijke oorzaak
 

HarryO

  • #2
Zeer grote kans op aardlek fout in het verwarmings element.
Meet tussen een aansluiting van het element en de aarde pen.
De weerstands waarde moet oneindig zijn.
 

Ad op't H

  • #3
Ik ga straks eens even meten.
 

Ad op't H

  • #4
Hallo,
Ik heb het element gemeten.

Element 28 Ohm
Elment naar aarde 0.7 MOhm (beide aansluitingen)

Ik heb het element uitgebouwd en het ziet er niet slecht uit, maar zo te zien raakt de trommel soms het element. Het is wel beschadigt maar ik denk niet dat dat het probleem is. De temperatuursensor is ook net geraakt. Wat zijn er voor mogelijkheden? Het heeft met het water te maken. Als de machine een tijd gestaan heeft, dan is hij weer droog en dan kun je de machine weer opstarten zonder dat de aardlek eruit gaat.
Tot een bepaald punt en dan gaat hij er weer uit, en dat blijft tot hij weer droog is. opm. geen water aan de buitenkant.
 

HarryO

  • #5
Als er bij de beschadiging een heel klein gaatje/scheurtje in het element is gekomen dan is hij lek een geeft sluiting.
Als de trommel het element raakt heb je een veel groter probleem.
Of de as, het trommelkruis of het lagerkruis of de lagers zelf zijn dan los of defect waardoor de trommel kan bewegen tov de kuip.
Voel eens of je de trommel heen en weer/ op en neer kan bewegen tov de kuip.
Het lager kruis zit achter op de kuip en zit vast met bouten die soms los kunnen trillen.
Het trommel kruis zit in de kuip en daarvoor moet de machine vrij ver uit elkaar.
Zie WXD1260. Ga naar de 3de tekening.
 

Ad op't H

  • #6
Hallo,
Ik heb het element getest. Tijdens het verwarmen maakt het intern sluiting naar aarde. Dus wat dat betreft , een nieuwe monteren.
Waarschijnlijk is er een ander probleem zoals je aangeeft. Ik heb de tekeningen van de machine gezien en ga kijken wat de oorzaak is van het raken van het verwarmingselement, om dezelfde problemen te voorkomen. Het lijkt een klus voor zaterdag. Bedankt voor de info.
Ik meld na het weekend wel wat de bevindingen zijn.
 

Ad op't H

  • #7
Hallo,
De machine draait weer.
Eerst heb ik getest of het lager speling had, daarna of de trommel niet vast zat of het kruis niet goed of los. Geen van allen.
Nieuw verwarmingselement gemonteerd, en het raakt de trommel. Element eruit en trommel bekeken. De trommel heeft een uitstulping naar buiten en is beschadigt. Waarschijnlijk iets van een schroef doorgestoken en steeds tegen het element aangekomen. De trommel zo goed mogelijk terug getikt en het element gemonteerd, daarna lijkt alles ok.
HarrieO, bedankt voor de reactie, mooie controle voor de machine.
 

HarryO

  • #8
Pas op voor scherpe randen in de trommel aan de wasgoed zijde.
Anders gaat het wasgoed er ook nog aan.
 

Ad op't H

  • #9
Hallo Harrie,
Ja dat klopt, ik had er siliconenkit overheen gezet.
Maar met een volle trommel bij het centrifugeren
toch nog problemen. De trommel tikt toch nog het
verwarmingselement aan. Jammer maar ik denk dat
ik toch de machine uit elkaar moet halen om de trommel
eens goed te bekijken en eventueel te stellen.
Ik weet niet of daar een mogelijkheid voor is of
dat het een vaste montagestand is. De trommel lijkt niet
helemaal centriche te draaien. Misschien toch een nieuwe
trommel?
 

Ad op't H

  • #10
Hallo,

Ik heb de trommel uitgebouwd, phoe, dat viel niet mee, er moet nogal wat los. De trommel heeft een behoorlijke uitstulping aan de voorkant. Er moet iets ingezeten hebben dat hem ontzet heeft. Overweging: trommel herstellen of nieuwe kopen, =/- 150 euro.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu